De wereldwijde olieprijzen hebben op weekbasis een kleine daling laten zien. Brent Crude sloot de week af op $90,45 per vat (-0,8 procent) en WTI (West Texas Intermediate) op $85,66 per vat (-1,2 procent).
Ondanks de daling op weekbasis stegen de prijzen afgelopen vrijdag aanzienlijk door de oplopende spanningen in het Midden-Oosten. Marktanalisten verwachten dat de prijzen de komende week verder zullen stijgen door de recente aanval van Iran op Israël. De markt kijkt momenteel gespannen naar het antwoord van Israël en de volgende stappen.
Wereldwijd ondervinden de olieprijzen al langere tijd hevige fluctuaties door de oplopende geopolitieke spanningen. Door de aanval van Iran op Israël, en een mogelijke tegenaanval van Israël, is de kans groot dat er wereldwijde productie- en transportbelemmeringen ontstaan.
Enige neerwaartse druk kwam voort uit een mogelijke renteverhoging in Amerika, bedoeld om de inflatie tegen te gaan. Een hogere rente betekent echter een verzwakte economische groei en daarmee een lagere vraag van eindgebruikers naar olieproducten. Het aantal actieve olie- en gas-boorinstallaties in het land zakte afgelopen week eveneens verder. Dit bereikte het laagste punt sinds november vorig jaar, namelijk 617 in totaal.
ARA en Rijn
De vrachttarieven in de ARA-range zijn voor een tweede week op rij gedaald. Ondanks het hoogste ICE-gasolie-expiratievolume van het jaar (187.000 ton) blijft de vraag naar product en transport sterk gelimiteerd.
Door de mindere vraag in de regio zijn enkele marktspelers competitievere prijzen gaan aanbieden om hun schepen bezig te houden. Deze aanpak blijkt echter niet altijd succesvol. Scheepseigenaren blijven moeite houden met het vullen van hun vaarschema’s en enkele schepen liggen al enkele dagen stil.
Op de Rijn zijn de vrachten in vergelijking met de afgelopen weken vrijwel onveranderd gebleven. De markt lijkt in balans en de vrachttarieven lijken vooralsnog hun laagste punt te hebben behaald. De meeste marktspelers houden hun vloot bezig met contractueel en kanaalwerk.
Doordat de vraag naar import erg beperkt is, blijven de Duitse schepen bezig met binnenlandse reizen. De hoge waterstanden, die maximale ladingen vrijwel overal mogelijk maken, zorgt ervoor dat ook de vraag naar binnenlands transport gering blijft. Vooralsnog zien de meeste marktspelers nog geen verandering komen in de vrachttarieven op korte termijn.
Weekoverzicht tankvaarttarieven – 15 april 2024
ARA 1.500-8.000 ton (prijs per ton) |
gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
vletwerk | €2,85 | €2,70 | €3,35 |
Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam | €3,83 | €3,50 | €4,50 |
Antwerpen-Amsterdam | €4,85 | €4,70 | €5,25 |
Vlissingen-Antwerpen | €4,77 | €4,50 | €5,05 |
Vlissingen-Rotterdam | €5,30 | €4,90 | €5,75 |
Vlissingen-Amsterdam | €5,74 | €5,50 | €6,10 |
Gent-Vlissingen | €4,00 | €4,00 | €4,00 |
Gent-Antwerpen | €5,00 | €5,00 | €5,00 |
Gent-Rotterdam | €5,76 | €5,65 | €5,90 |
Gent-Amsterdam | €6,10 | €6,10 | €6,10 |
ARA 0 – 1.500 ton (prijs per ton) |
gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
vletwerk | €6,14 | €6,00 | €6,50 |
Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam | €7,10 | €7,00 | €7,25 |
Antwerpen-Amsterdam | €8,10 | €8,00 | €8,25 |
Vlissingen-Antwerpen | €6,75 | €6,75 | €6,75 |
Vlissingen-Rotterdam | €7,75 | €7,75 | €7,75 |
Vlissingen-Amsterdam | €8,75 | €8,75 | €8,75 |
Gent-Vlissingen | €6,65 | €6,65 | €6,65 |
Gent-Antwerpen | €6,79 | €6,50 | €7,00 |
Gent-Rotterdam | €10,00 | €10,00 | €10,00 |
Gent-Amsterdam | €11,50 | €11,50 | €11,50 |
Rijn 0 – 3.000 ton (prijs per ton) |
gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
Duisburg | €7,75 | €7,25 | €8,25 |
Dortmund | €12,00 | €12,00 | – |
Keulen | €10,00 | €9,50 | €10,50 |
Koblenz | €11,00 | €11,00 | – |
Frankfurt | €14,00 | €14,00 | – |
Mannheim | €14,00 | €13,50 | €14,50 |
Karlsruhe | €15,00 | €14,50 | €15,50 |
Straatsburg | €15,70 | €15,20 | €16,20 |
Bazel EUR | €16,33 | €15,83 | €16,83 |
Bazel CHF | €16,00 | €15,50 | €16,50 |
Geschreven door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in vrachttarieven voor de binnenvaart.