- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekOliepeilLichte stijging vrachttarieven

Lichte stijging vrachttarieven

- Advertentie -

Delen

Analyse van de oliemarkt en de uitwerking op de binnentankvaart. Verzorgd door Inland Barging.

De wereldwijde olieprijzen hebben afgelopen week hun hoogste punt behaald sinds november 2023. Zowel Brent Crude als WTI (West Texas Intermediate) sloten de week af met een winst van meer dan 3 procent. Brent crude eindigde vrijdag op $85,33 per vat en WTI op $81,09.

Zoals elk jaar staan er ook dit jaar weer onderhoudswerkzaamheden gepland voor de verschillende raffinaderijen in de Verenigde staten. Door de nieuwe marktpositie van het land, als grootste olieproducent ter wereld, hebben de geplande onderhoudswerkzaamheden een grotere impact dan voorheen.

Verdere opwaartse druk kwam voort uit een bijgestelde voorspelling van het International Energy Agency. Dat stelde donderdag 14 maart zijn voorspelling in de vraag naar olie bij met 110.000 vaten naar een totaal van 1,3 miljoen vaten per dag voor dit jaar.

Brent Crude schommelde afgelopen maand tussen de $80 en $84 dollar per vat. Geopolitieke factoren zoals de oorlogen in het Midden-Oosten en Oekraïne blijven impact op de markt hebben. Mede door deze onzekerheid in de markt en een sterkere dollar houden de meeste marktspelers een afwachtende houding aan. Dat stremt de handel in olie enigszins. Het aantal actieve olieboorinstallaties in de Verenigde staten steeg afgelopen week met zes tot een totaal van 510.

ARA en Rijn

Vrachttarieven in de ARA-regio zijn op weekbasis voor een derde week op rij verder doorgestegen. Ondanks het feit dat de vraag nog niet explosief is toegenomen, zijn de meeste binnenvaarttankers aan het varen. Er waren afgelopen week veel prompte aanvragen, voornamelijk voor benzine. Daardoor zagen marktspelers de kans om de vrachttarieven op te drijven.

Echter: enkele marktspelers blijven sceptisch. Niet alle vaarschema’s kunnen ver vooruit worden gevuld, wat op termijn tot heviger prijsconcurrentie kan leiden en de prijzen onder druk kan zetten. Verdere ondersteuning kwam voort uit de ICE gasoil expiry, die op dinsdag 12 maart expireerde met een totaal volume van 174.000 ton. Dat was het hoogste expiratievolume dit jaar.

Vrachttarieven op de Rijn hebben eveneens een lichte stijging op weekbasis laten zien. De meeste marktspelers maken door de huidige marktstructuur voornamelijk gebruik van de binnenlandse raffinaderijen. Enkele spelers zijn echter genoodzaakt om hun voorraden verder aan te vullen, waardoor de vraag naar import vanuit het ARA-gebied licht toenam.

Weekgemiddeldes ARA vrachttarieven

Weekgemiddeldes Rijn vrachttarieven


Mede mogelijk gemaakt door Inland Barging, specialist in vrachttarieven voor de binnenvaart. Geschreven door Emiel de Barbanson (www.inlandbarging.com)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -