- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwZwerver III is wereldwijd thuis

Zwerver III is wereldwijd thuis

- Advertentie -

Delen

Harlingen, op maritiem gebied niet onervaren, was zaterdag 3 december ‘uitverkocht’ toen Roos van Stee de champagnefles tegen het multipurpose vessel van Hans en Arjan van Stee aan scherven zwierde en haar woorden "Ik doop u Zwerver III en wens u en bemanning goede vaart" op een matig briesje het zeegat uit dreven.

(foto’s Johan de Witte)

Het werd een mooi feest voor een mooi schip met familie, vrienden, en veel relaties die HvS Dredging Support BV reeds dertig jaar volgen in de zoutwater-business. De eigenaars zijn Hans en Arjan van Stee met hun roots in Yerseke maar thuis in Harlingen. Volgens Hans, die op een mosselkotter begon en zoon Arjan het firma-roer al een poosje in handen heeft gegeven, zijn de mosselen in Yerseke of hier hetzelfde. "Je moet ze koken zonder flauwekul met ui, zout, peterselie of wat prei, een flesje bier er in en precies op tijd van ’t vuur halen.”

Uitgekiend werkschip
De economische storm zette de realisatie van het schip even in de ijskast maar zodra de wind wat ging liggen won het optimisme. Arjan van Stee, die het ontwerp op grond van zijn ervaring al min of meer gereed had, stak hier en daar zijn licht op, vergeleek en kwam bij Scheepswerf Kooiman uit.
De Zwerver III is een uitgekiend werkschip dat op een millimeter na tegen een hogere klasse aanleunt en daarom een berekende tonnage heeft van 499 GT, net onder de 3000 kW zit, 260 kuub gasolie kan laden, waarvan het er 200 kan afgeven (net geen tanker dus), en een boeghoogte heeft in overeenkomst met Bureau Veritas I Mach Tug Unrestricted Navigation AUT-UMS- Dynapos 1 AM/AT-ice Class 1C.

Opmerkelijk geveegd
De Zwerver III heeft 35,10 x 15 x 4,07 meter als afmetingen. Het model is voor een multipurpose vessel opmerkelijk geveegd met ronde kimmen en loopt met een golfhoogte van 4 tot 6 meter tussen Harlingen en de Hoek nog 9 mijl.
Er is 300 m2 of 24 containers vrije dekruimte met een belasting van 10 ton/m2. Het dek- en het zeer grote stuurhuis worden geflankeerd door twee kranen en een enorme dubbele Kraaijeveld-lier, die ook als basis dient voor een van deze kranen. Het geheel is hierdoor compact, zeer sterk met winst aan dekruimte en lengte tussen rol en lier.
De roeren zijn onafhankelijk van elkaar. Met twee gewone schroeven, een HRP-roerpropeller en dubbele kopschroef manoeuvreert de Zwerver III als een jonge hond (staat niet in de ‘maritieme Van Dale’, niettemin van H. van Stee vernomen). "Bij het afstellen en kalibreren van het DP-systeem lagen we na een druk op de knop met dwars windje 6 en 3 mijl dwarsstroom gewoon GPS-stil, dan weet je niet wat er gebeurt."

De boegrol is 8 x 2 meter en weegt 25 ton. Met 30 millimeter materiaaldikte en versterkingschotten in de rol is het mogelijk om over de gehele rollengte, middels een vuistdikke staaldraad en de enorme Kraaijeveld-lier, een gewicht van meer dan 250 ton van de zeebodem te tillen. Een prestatie die iets zegt over de lagering van de rollen. Daarnaast zijn er ook nog drie tuggerlieren met 15 ton trekkracht.
Een nieuwe en unieke functie is de hydraulisch bediende boegdeur die vracht en materialen moet beschermen tegen wegspoelen bij ruw weer. De hoeveelheid techniek en functie heeft zijn gelijke niet, daarom gaat deze Zwerver III niets uit de weg.

Scheepswerf Kooiman
"Dit is een nieuwe klasse van ‘Support Vessels’. Het ontwerp omvat veel specifieke kenmerken die niet eerder geïntroduceerd zijn op dit type ondersteuningsvaartuigen." Volgens de projectleiders Martien Beeke en Maarten Kooiman "een schip met vele uitdagingen en een paar ‘lengtes’ complexer dan een supplier vessel. Het is een uniek Multi Purpose DP1 support-schip dat wereldwijd zal worden ingezet ter ondersteuning van verschillende windfarm-; renewable energy-, offshore installatie- en baggerprojecten.
De opdrachtgever, HvS Dredging Support, is geen onbekende bij ons: in 2007 werd de Zwerver I opgeleverd, ook een multipurpose werkschip. De Zwerver III is groter, krachtiger en uitgerust met een DP1-systeem. Dit dynamic positioning-systeem zorgt er voor dat de schroeven automatisch worden aangestuurd, zodat het schip op dezelfde positie blijft zonder dat er ankers nodig zijn.
De luxe comfortabele accommodatie biedt plek voor twaalf man en komt uit eigen timmerwerkplaats. Wanneer we timmermansbaas Arie van der Graaf complimenteren voor deze duurzame chique, haast hij zich te zeggen: "Wij hebben dat karwei met elkaar gefikst. We mochten het beste materiaal gebruiken, dan wordt het al gauw mooi. Elektrische voorzieningen zijn verzorgd door Technisch Bureau Mous. Kooiman heeft veel in eigen hand en daardoor een flexibel antwoord op wensen van een klant. Het is een in kwaliteit en afwerking een ‘jacht’ onder de support vessels geworden.

Machinekamer
Hier maken drie Mitsubishi’s (type S12R-MPTK, totaal 2820 kW) zich sterk voor de 57 ton bollard pull van de Zwerver. De SB- en BB-motor hebben een conventionele schroefaslijn, de middelste is een Holland Roerpropellor HRP Thruster WM-611 met diameter 1750 millimeter. Voor de hydrauliek en energie tellen we nog vier maal Mitsubishi. Een feestje voor Mitsubishi-leverancier Koedood.

De dichtheid van techniek per vierkante meter is hier ongekend. Wat de elektriciens Mous op de Zwerver III voeding hebben gegeven maakt indruk. De opstelling van pompen, manifolds, apparatuur en roerkamer hebben elk hun serviceruimte. 80 procent van het leidingwerk is met behulp van 3D-software prefab gemaakt en was in twee weken na het arriveren van het Tsjechische casco geïnstalleerd. En natuurlijk is er ook nog een fresh watermaker van 5m3/24h. Een machinistenhart slaat hier op hol.

Promac HS Marine
Overeenkomstig ervaring wenste HvS Dredging Support de Zwerver III uit te rusten met twee Promac HS Marine-kranen. In overleg met Promac werden de vereiste functies op een rijtje gezet en dat resulteerde in op maat gesneden kranen van het type HS Marine AKC 370 HE 3. Deze zware jongens werken verrassend snel hebben een eigen 13 tons winch, hijsen 42 ton aan de voet en tillen op een vlucht van 20 meter nog 10 ton, in een 10 tot 15 meter cirkel rond het schip!
Een remote control met digitaal uitleesbaar venster registreert de lastmomenten in procenten. Het display geeft de werkingsinfo in detail weer. Wegens de dimensie van de kranen is er goed gekeken naar de store-positie. Hiervoor is een uitsparing in het dek gemaakt en een speciaal blok ontworpen om de extensies op te laten rusten.
Mede door een goede afstemming met de klant en werf leverde Promac kranen conform dit unieke schip. Door het gebruik van hoogwaardige materialen, een zorgvuldige opgebouwd verfsysteem en strenge selectie van de toe te passen componenten, zijn de kranen goed voorbereid voor het zware werk op zee.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -