Terwijl zijn nieuwe tanker Lena werd afgebouwd bij Groningen Shipyard in Waterhuizen, vertoefde eigenaar Andreas Reich met name in de woning aan boord. Hoe graag hij ook zijn steentje wilde bijdragen aan de afbouw, het lukte niet. Want bij een ongelukje tijdens de afbouw brak hij in september zijn voet. De onfortuinlijke kapitein-eigenaar werd geopereerd en moest daarna vooral veel rust nemen. En hoewel hem dat eigenlijk helemaal niet zinde, zat er weinig anders op.
(foto’s Jan Johan ten Have)
Lange tijd zag het ernaar uit dat het nieuwbouwproject van Reich er helemaal niet zou komen. “Er was al drie jaar over gesproken, maar zonder resultaat”, vertelt hij. Van Reich had het ook niet gehoeven, hij was tevreden met zijn 1075 tons stookolietanker Lena. Maar vanwege de aanstaande dubbelwandigheidseisen wist Reich dat hij binnen enkele jaren toch afscheid van zijn schip zou moeten nemen.
Dat moment kwam eerder dan verwacht. Het schip kreeg geen klasse meer doordat het werd afgekeurd vanwege een te dun dek. Reich: “Het schip was helemaal in orde en prima onderhouden. Maar ja, het werd afgekeurd, we hadden geen schijn van kans.”
Verkoop
De Lena lag vorig jaar in Duisburg, toen zich een koper meldde voor het schip. Het betrof Kazuk DOO uit Belgrado, die nog wel brood zag in de enkelwandige tanker, die in 1964 werd gebouwd bij Ferus Smit, op een steenworp afstand van de werf waar Reich nu zijn gloednieuwe Lena liet bouwen. Kazuk DOO werd daarmee de elfde eigenaar van het schip, dat bijna een halve eeuw geleden als Boris werd gebouwd in opdracht van De Humber NV in Amsterdam.
Na de verkoop van zijn schip huurde Reich eerst de Eiltank 13 van Westfälische Transport AG in Dortmund van Jaegers. Het beviel hem maar zeer matig: “Als je de huur, lonen, havengelden, loodsengeld en alle andere kosten hebt betaald, blijft er voor jezelf niets meer over. Je bent vrijwel voor niks aan het werk.”
Te oud
Daarom bleef de 55-jarige kapitein-eigenaar zoeken naar een schip om over te nemen. Bij GEFO in Hamburg zat hij aan tafel om te spreken over de overname van de motortanker Julia. Daar trof hij Christan Hochbein en Daniël Gausch, de eigenaren van Groningen Shipyard. Daarna zat Reich nog om de tafel om te onderhandelen over de overname van de Sascha, maar hij kreeg van de bank te horen dat hij te oud was voor financiering.
Op het moment dat hij de moed zo ongeveer had opgegeven dat hij ooit nog weer als zelfstandige in de binnenvaart aan de slag zou kunnen, trokken Hochbein en Gausch aan de bel. Zij wilden wel met de aimabele Duisburger in zee. De partijen kwamen snel tot een vergelijk over nieuwbouw aan het Winschoterdiep. Reich: “Voor dezelfde investering die ik kwijt zou zijn geweest voor een overname, ga ik nu op een gloednieuw schip varen.”
Proefvaart en doop
De proefvaart van de 85 meter lange en 9,50 meter brede Lena was gepland op 15 september en voor twee weken later stond de overname op het programma. Mede door de gevolgen van Reichs ongelukkige val liep dit allemaal wat uit. Op 11 oktober vond de proefvaart plaats en vier dagen later werd het schip gedoopt door de naamgeefster, dochter van Andreas Reich, en haar 2-jarige dochter Lisa-Maria.
“Het was een gezellig feest met veel vrienden en bekenden”, zegt Reich. Na de doop duurde het nog twee weken voordat Reich met zijn nieuwe aanwinst definitief kon vertrekken uit Waterhuizen.
Jubileum
Reich hoopt volgend jaar met de Lena zijn 40-jarig jubileum in de binnenvaart te vieren. Hij leerde het vak van zijn inmiddels overleden vader Werner, die voer op een vrachtschip, de Heidi. Op zijn twintigste kocht Andreas zijn eerste eigen vrachtschip, de 446-tonner Joshica. Dit schip verruilde hij in 1983 voor de Kolja, genoemd naar zijn zoon. De Joshica ging naar de schroothoop.
Tot 1985 duurde het avontuur met de Kolja. Het was geen vetpot en Andreas deed het schip van de hand om bij zijn vader aan boord te gaan varen. Na anderhalf jaar stapte Andreas Reich over naar Grube Shifffahrt, waar hij gedurende dertien jaar als kapitein werkte op diverse schepen, met name tankers.
“Het verdiende prima, maar ik miste het ondernemerschap”, vertelt Reich. Het bloed kroop waar het niet kon gaan en daarom kocht hij in 2000 de door eigenaar L. Philippin in Duisburg inmiddels tot Rudow omgedoopte tanker waarmee hij tot vorig jaar bleef varen.
Reich gaat met de Lena varen met stookolie voor bevrachter GEFO uit Hamburg. “Dat doen we al tien jaar en daar hebben we het goed mee”, zegt Reich. Het vaargebied worden hoofdzakelijk de Duitse kanalen en laden doet hij veelal in Delfzijl.
Vooralsnog gaat Reich varen met alleen zijn personeel: twee Polen en een Roemeen. Zijn zoon Kolja (33) stapt vooralsnog aan boord van de Asfra. Reich: “Ik blijf zelf nog zeker een jaar of tien varen.”
(Jan Johan ten Have)