- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwZuidwal is boven water

Zuidwal is boven water

- Advertentie -

Delen

Van ’top tot teen opgevoed’ door Lloyds op de Servische Shipyard Begej van Mercurius presenteerde de Zuidwal zich op eigen kracht zo’n 2800 kilometer verderop in Harlingen voor de doop en overdracht. Zijn nieuwe eigenaar VNC Binnenvaart C.V. heeft een langjarige transportovereenkomst met Interstream Barging.

Ype van der Meulen en zijn echtgenote. (foto’s De Binnenvaartkrant)

Bij een mooi Fries weertje en met de vissershavenkade zwart van het volk doopten de zonen Aristo en Angelo van eigenaar en kapitein Ype van der Meulen het mts Zuidwal. De gebruikelijke fles champagne concurreerde hier met een liter Beerenburger, die met ferme zwier als eerste naar de haaien ging. Zon, aandacht, de partyboot Marprinses X de Zuidwal die het streven naar perfectie etaleert, was de formule voor een Harlings feestje.
Mts Zuidwal is genoemd naar een in rust verkerende vulkaan op ruim 2 kilometer onder de Waddenzee-bodem ten zuidwesten van het eilandje Griend. Op zoek naar een gasveld stuitte de boor van een Franse oliemaatschappij op sedimentair gesteente. Voor oprispingen van de vulkaan moeten we 160 miljoen jaar terug, ofschoon het gas dat er sinds 1988 uit gewonnen wordt, onze aardappels verwarmt. Waarmee de betekenis van Zuidwal boven water is.

Groene indruk
Het Mercurius Shipping-journaal berichtte enige weken geleden dat het gloednieuwe mts Zuidwal met bouwnummer 288 zijn proefvaart op de Donau ter hoogte van Novisad succesvol had afgerond. Aan het roer kapitein Ype van der Meulen, geassisteerd door Jan Wierda, Ricardo van Weel en Patrick Jacobs.
Ype van der Meulen is een Mer-franchising ondernemer, (huurkoopconstructie die leidt tot eigenaar in combinatie met ondernemerscoaching).

Het schip werd niet alleen met champagne maar ook met Beerenburg gedoopt. Die fles sloeg als eerste stuk.

Naast de Nederlandse vertegenwoordigers van Lloyds Register die namens Lloyds en IVW de leiding hadden over de formele proefvaart, waren Begej Shipyard-medewerkers en ook diverse Nederlandse toeleveranciers aanwezig om hun apparatuur in bedrijf te stellen en af te nemen. Een kleine groep gasten uit Nederland en België woonde de proefvaart eveneens bij.
Voortgestuwd door een ABC 6 MDZC 1800 pk op 1000 t/min die zijn verbranding via een katalisator aan ons leefmilieu toevoegt, maakte de Zuidwal op de Donau, ondanks het Mercurius-blauw, een groene indruk.
Promac stuurt het schip, Radio Holland navigeert en een Omega-kopschroef van Verhaar manoeuvreert het voorschip. De acht tanks, voorzien van Hempel zinc silicate coating, worden gemanaged door deepwell-pompen.

Shipyard Begej
De Zuidwal is het vierde schip dat volledig onder eigen beheer op Shipyard Begej is afgebouwd. Hierna staat de 110 x 11,45 meter grote chemietanker Synergy op stapel. Directeur Peter Thompson transformeerde met zijn management de gedateerde Shipyard in een paar jaar tijd tot een moderne scheepswerf. Met name vernieuwing van equipement, professioneler, interactief, mix van jonge medewerkers tussen oude kennis op de werkvloer en vooral dichter bij de opdrachtgever, die vooraf op de tekenkamer van Micha Vukov in 3D door zijn schip loopt. Focussen op kwaliteit! Deze hogere standaard steunt de expertise van de scheepwerf, noodzakelijk voor volledige installatie van rivierschepen.

Het grote voordeel van het combineren van casco en volledige afbouw op de eigen werf in Servië is volgens Robert-Jan Zimmerman van Mercurius Shipping Group het tijdsaspect, direct gevolgd door een lagere kostprijs. "We gaan weer terug naar traditionele scheepsbouw, zoals dat nog maar op een enkele binnenvaartwerf in Nederland gebeurt. Gedurende de cascobouw wordt al begonnen met de afbouw, waardoor de gehele doorlooptijd van het nieuwbouwproject wordt verkort en dus fors op bouwrente kan worden gespaard door de klant.”

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -