Bij Breko in Papendrecht is het altijd weer leuk om op het grote terrein het schip te vinden waarop je moet zijn. Tijdens het zoeken kom je steevast bekenden tegen en voor je het weet sta je weer veel te lang te buurten. Het nieuwe tankschip waarnaar we onderweg zijn valt tussen andere schepen zelfs op grote afstand nog goed op. Dat heeft te maken met de opvallende Caruton-kleur van de boeg waarop de beletteraar zich nog mag gaan uitleven zodat voor een ieder van verre de naam CT Sofia goed leesbaar zal zijn.
We komen deze opvallende kleur van de huisstijl van Caruton Barging Service Organization eveneens tegen op de visitekaartjes van Jessica Ahrens en Ton Wingelaar. De laatste is in de woning nog even in gesprek met de kapiteins van de CT Sofia.
Raymond en Chantal, met hond Ringo. (foto’s Hans Heiligers)
We wachten in het stuurhuis en maken kennis met Jessica. Ze vertelt ons dat ze als kwaliteitsmanager werkt binnen het Total Quality Management van Caruton. Ze bewaakt de geldende normen en controleert de voorgeschreven procedures aan boord zoals die zijn vastgelegd voor de voltallige vloot van Caruton. Als onderdeel daarvan heeft ze na haar voorbereidende EBIS-inventarisatie zojuist bij iedereen aan boord een alcoholtest afgenomen, uiteraard onaangekondigd. Bij Caruton schrijven ze het woord veiligheid dik onderstreept en met hoofdletters. Caruton is voor zijn totale dienstverlening gecertificeerd binnen de allerhoogste Europese normen.
Innovators
Ton Wingelaar zegt daar even later over: “We hebben in de ruim 25 jaar dat Caruton in de markt opereert een geweldige naam opgebouwd bij onze opdrachtgevers en willen dat graag zo houden.”
De ‘CT’ voor de naam Sofia staat voor Caruton Tankers en is nodig om onderscheid te maken tussen de Caruton Tankers en de volumes die vervoerd worden met de aanduiding CB. Die staat voor Caruton Bulk, een andere activiteit van de onderneming voor het vervoer van droge lading en containers.
Ook Wingelaar zet zich in voor een maximale klanttevredenheid. Het begrip klanten is in dit geval tweeledig. Caruton heeft binnen zijn klantenkring de internationale majors waarvoor transporten moeten worden uitgevoerd. Bovendien kan een scheepseigenaar als partner zijn schip voor exploitatie inbrengen naast de eigen vloot van Caruton. Daarbij profiteert hij van de ruime bevrachtingsmogelijkheden en de voordelen van een grootschalige vloot die kostenreductie tot gevolg heeft.
De machinekamer is gestyled in de Caruton-kleuren.
Een ander gemak kan worden gevonden in het overnemen van de administratie en het verkrijgen van financieel en juridisch advies. En als er onverhoopt op een verkeerd moment direct assistentie nodig is, kan die hulp langs alle vaarroutes gedurende 24 uur per dag binnen het uur vanuit meerdere invalshoeken worden verleend. En dat is weer een van die zaken die het motto van Caruton raakt: ‘innovators are winners”.
Ringo
Ondertussen komen twee superenthousiaste jonge kapiteins vanuit de woning naar boven en zij nemen ook plaats in het stuurhuis. We maken kennis met Raymond van Doorn en zijn echtgenote Chantal van Doorn-Scholten. Raymond komt uit Den Helder en in tegenstelling tot de ouders van Chantal hebben Raymonds ouders niets van doen met de binnenvaart. Chantal is geboren op een spits. Op haar vijftiende ging ze op het ROC in IJmuiden een beroepsbegeleidende leerweg in (BBL). Net als Raymond voltooide ze eerst de matrozenopleiding. Daarna voltooiden beiden met succes de kapiteinsopleiding.
Samen met hun ontzettend lieve hond Ringo hebben ze al vijf jaar verschillende soorten schepen bevaren. Daaronder was ook een beunschip waarmee ze een schat aan ervaring hebben opgedaan met het varen zonder boegschroef. De CT Sofia is voor hen het eerste nieuwbouwschip waarop ze gaan varen. En wij denken dat het stel niet de enige partij is die daarmee gelukkig is.
Breed vaargebied
Het casco van de CT Sofia is gebouwd op de werf van Gebroeders de Jonge in Kladovo, Servië, in navolging van veel succesvolle andere schepen van de broers. Het was de wens van rederij CT Sofia B.V. dat het schip op de werf van Breko in Papendrecht zou worden afgebouwd. “Logisch”, zegt Wingelaar, “ze hebben hier alles onder één dak.” Hij doelt op het leidingwerk en de elektrische installatie.
Het schip heeft vijf gecoate tanks met een gezamenlijke inhoud van 1880 m3. Daarmee worden blanke producten en lichte chemie vervoerd. Via spiralen kunnen de tanks extern worden verwarmd. Het schip heeft een lengte van 86 meter, een breedte van 9,60 meter en een diepgang van 3,20 meter. Door die maatvoering zijn Raymond en Chantal zich al lange tijd terug gaan verheugen op een zeer breed vaargebied. Dat vinden ze toch veel leuker dan een vaste route binnen contractwerk zoals ze hiervoor hebben gedaan.
Als we even later de machinekamer afdalen, weten we niet wat we zien. Tot onze verbazing is de complete machinekamer eveneens gestyled in de kleuren van Caruton. Niemand die hier het originele Caterpillar-geel nog herkent van de C32, die zijn best gaat doen om Raymond en Chantal met de CT Sofia met 1000 pk naar elk reisdoel te brengen. Om het navigeren sluitend te maken staat in het voorschip nog een krachtige Van Wijk-boegschroefinstallatie.
De CT Sofia is volgens planning als uitbreiding in de vloot van Caruton opgenomen. Raymond en Chantal beginnen met veel kwaliteit en enthousiasme binnen enkele dagen aan hun eerste reis met de CT Sofia.
(Hans Heiligers)