Shipyard De Hoop is momenteel bezig met de afronding van een order van zes sleep-/duwboten die de werf uit Lobith heeft gebouwd voor Caspian Offshore Constructions (COC) uit Kazakhstan. Drie schepen zijn al opgeleverd; de andere drie volgen in de komende weken.
De sleep-/duwboten worden ingezet voor het Tengiz-veld in de Kaspische Zee. Dat wordt ontgonnen door Tengizchevroil (TCO), waarvan De Kazachse onderneming Tengiz Oil en het Amerikaanse Chevron samen eigenaar zijn. TCO heeft Bluewater als projectmanagementbureau ingeschakeld voor de coördinatie en het beheer van de logistiek en het begeleiden van de bouw van vaartuigen die bestemd zijn voor het TCO-project. Dat gebeurt op werven wereldwijd.
Onder andere in Lobith. “Het is een bijzondere opdracht voor ons”, vertelt directeur Patrick Janssens van Shipyard De Hoop. “De schepen zijn bestemd voor een van de grootste offshore-projecten van dit moment, dat nog zeker vijf of zes jaar duurt. Onze klant, COC, is daar verantwoordelijk voor de totale logistiek van het deel dat in Kazachstan ligt; van de rivier tot en met de Kaspische Zee.”
Helden
De vaartuigen hebben allemaal ‘Batyr’ in hun naam. Dat is Kazachs voor ‘ridder of held’. Ze zijn stuk voor stuk genoemd naar bekende helden uit de geschiedenis van Kazachstan.
“Het zijn specifieke schepen, die speciaal voor deze klus ontworpen zijn. Het gaat om het transport van grote offshore-modules die buiten de Kaspische Zee gebouwd worden en in de Kaspische Zee komen te staan; daar worden ze samengesteld en aan elkaar gelaserd. Die modules zijn 30 bij 30 bij 30 meter.”
Bij het ontwerp en de bouw is rekening gehouden met de zware eisen die het weer, het werk en het vaargebied stellen. Janssens: “Zo hebben ze te maken met ijs, ondiepte en er is soms heel beperkte ruimte om te manoeuvreren.”
IJsklasse
Het eerste vaartuig is 19 maart opgeleverd. Dat was de Kabanbay Batyr. Met een frequentie van één schip per twee weken volgen de andere. Volgens dat schema is eind mei de laatste sleper aan de beurt. Per duo gaan ze op eigen kracht naar Kazachstan.
Het gaat om vier ASD-tugs met een bollard pull van 40 ton: naast de Kabanbay Batyr zijn dat de Karasay Batyr, de Bogenbay Batyr en de Raiymbek Batyr. De andere twee, de Nauryzbay Batyr en de Otegen Batyr, zijn een slag kleiner.
“De vier Azimuth Stern Drives hebben we als eerste gebouwd. Die zijn wat langer, hebben een shallow draft en ijsklasse. Ze zijn vooral bedoeld om over langere trajecten bakken te duwen en slepen – zowel op de rivier als op zee. Maar ze kunnen ook goed uit de voeten als het gaat om het manoeuvreren van bakken en schepen.”
Met vlag en wimpel geslaagd
De twee kleinere zijn havensleepboten. “Met dezelfde breedte en diepgang”, aldus Janssens. “Ze hebben iets minder trekkracht, maar dat geeft niet. Ze zijn met name gemaakt om heel goed te kunnen manoeuvreren.”
De al opgeleverde schepen slaagden met vlag en wimpel voor hun sea trials, uitgevoerd vanuit Rotterdam. De prestaties lagen ruim boven de normen. De vaartuigen zijn comfortabel en stil.
Lees ook: Anko Piping: vier op een rij
foto’s: Remco van Dam/Shipyard De Hoop