De ‘L’ staat voor Laetetia. Zij is een 15-jarige, mooie slimme dame die gevraagd is om de Theodela-L van de Firma Bateau Bleu op 20 april langszij de kade beneden de brug van Wormeldange te dopen. Laetetia twijfelde geen moment en gaat met een volmondig ‘ja’ gevolg geven aan het verzoek. Er is mooi weer besteld. Een vrije dag, een stukje Luxembourg sur la Moselle en een schitterende tanker met de Jaegers-vlag in top zijn ingrediënten voor een feestje!
Maar eerst was 5 april de proefvaart op het Vuile Gat. Daar komt het schip full speed voor de foto naar de brug. Kapitein Simon de Wachter, al elf jaar op de Theodela’s actief en inmiddels bij twee schepen vanaf de afbouw/start betrokken, staat vol overtuiging van een perfect functionerende tanker aan het roer. Moed voor de steven, het prille zonnetje over bakboord, klik… vastgelegd voor aan de muur of in het album.
ABC
Het casco is gebouwd door Gebr. De Jonge in Kladovo Servië. Waar ook het leidingwerk vervaardigd is en aangebracht. Een plezier om naar te kijken!
Het tij is gunstig… als we het nú niet doen, komt het er niet van, zeiden Edmund Carion en Jan Korevaar vorig jaar tegen elkaar. Korevaar: “Er wordt een 110 meter in Kladovo gebouwd, die kan voor jou zijn.” Het ‘cement’ voor een eventuele nieuwbouw was de reeds jarenlange reparatieservice voor schip en motor die Breko Shipbuilding & Repair aan de schepen van Carion levert.
Bovendien draait de firma geheel op ABC en daar is Breko specialist in.
Rond de tafel met Peter Kazen, als financiële man, bank en onderaannemers werd de Theodela-L geboren. Het is een uitstekend geïnstalleerde tanker geworden onder afbouwregie van Alex Mutsaars en zijn team. We zien een Breko-stuurmachine en -roeren; Verhaar-kopschroef, EMS-elektriciteit en equipment, PSI Piping is verantwoordelijk voor de leidingstraat, die getraced is, de Heatmaster-ketel zorgt voor ladingtemperatuur, Willemsen Interieurbouw voor wooncomfort en ABC voor voortstuwing zonder vuiltje aan de lucht.
Het 110 x 11,45 meter grote casco heeft 4,70 meter holte, acht tanks en draagt 2.500 ton op Moezeldiepte. ofwel 160 ton meer dan vergelijkbare afmetingen. De kruiphoogte is geschikt voor Berlijn; dus heel Europa.
“Het is een casco van het type ‘De Jonge ECO-NOMY’, met het in onderdelen toegepaste concept van Frans van Meerendonk en de visie van De Jonge op weerstandvermindering. Dit ontwerp bewijst in de praktijk ten opzichte van schepen van vergelijkende afmetingen een plus in draagvermogen en snelheid. De holte is beperkt. Daarnaast is er getekend op de combinatie gewichtsbesparing, draagvermogen en weerstand. IJzer zit hier op de juiste plaats.
Niettemin is het een gerenommeerde constructie, door en door gelast waar nodig, buiten en binnenboord glad. Potdeksel en
gilling stroken mooi, de plaatvoering is exact en voor het laswerk was slijpwerk overbodig. Een fraai type C-schip met een hoge mate van perfectie, dat gaat varen voor Jaegers Shipping.
Spits
We spreken met Edmund en junior Stefan Carion, de ondernemers achter een containerschip en drie tankers. Als de ‘Carion-film’ terugspoelt, zien we een spits met 2-cilinder 70 pk ABC, onderweg met zand naar de Dender en met macadam retour naar Holland. Wetteren stond als domicilie op de naamplank. In 1963 volgde er een spits met 160 GM. In 1964 een kempenaar, 1966 een 1000-tonner.
Edmund houdt stevig vol dat het zijn beste periode was. In 1975 werd de Nautica uit Berlijn aangekocht. Hij verlengde deze en zocht hiermee zijn voordeel op de Moezel. In 1984 liet Edmund bij de Kaap in Meppel zijn eerste nieuwe Theodela bouwen. ”Het was een sterke bak, 2.900 ton, een schip met karakter.”
De kiel voor zijn eerste tanker werd gelegd op een receptie, waar hij hoorde dat Jaegers Shipping wel een tanker in charter wilde nemen. Ook deze nieuwe uitbreiding is overlegd met Jaegers. “Zonder een betrouwbaar bevrachtingskantoor waren we niet zover geweest!”
Stefan Carion, zoon en schipper op MSC Theodela in het ARA-verkeer en directeur van E.C. Shipping (personeelsbeheer) in Wormeldange, heeft met het gaande houden van vier schepen fulltime werk.
Is er wel voldoende personeel te vinden? “Gelukkig hebben we mensen, zoals Simon de Wachter, Piet Boonstra en Rob de Klerk. Die zijn er al tien jaar en zijn voor ons goud waard! Uw krant heeft geen plek om onze medewerkers allemaal te noemen, anders zou ik het doen. Maar om uw vraag te beantwoorden: er is voor iemand die zin in varen heeft altijd een plek bij ons.”
Een schip is zo goed als de bemanning.