Ik heb problemen met AI. Ben ik de enige die bij die afkorting van Artificial intelligence telkens het woordje AL leest? Zeker als het aan het begin van een zin staat. Prompt zit dan You can call me Al van Paul Simon in m’n hoofd. Pas als er weer eens iets bedreigends over kunstmatige intelligentie volgt in diezelfde zin, begrijp ik dat ik hem opnieuw moet lezen. En dan beginnen de problemen pas echt.
We worden bedreigd door onze eigen vindingrijkheid, vindt de ene helft van de mensheid over AI. De andere helft verwijst lacherig naar de introductie van de computer in veel werkprocessen. Ook toen waarschuwden onheilsprofeten voor het verlies aan werkgelegenheid en kijk nou in deze zowat volledig gedigitaliseerde samenleving: er is voortdurend een tekort aan arbeidskrachten.
Het saaie werk van toen wordt inderdaad niet meer of minder gedaan, maar er is een machtige hoeveelheid ander saai werk bij gekomen, al kun je je afvragen of het leven nou zoveel interessanter is geworden nu we een groot deel van de dag zitten te staren naar een 6 inch-schermpje.
Op dat schermpje heb je binnenkort een app met ChatGPT. ChatGPT is een AI-onlineprogramma dat antwoord geeft op al je vragen, mits het antwoord op internet staat. Dat programmaatje reageert razendsnel en griezelig accuraat. Het schrijft binnen luttele seconden brieven voor je, of een column om maar wat te noemen. En dat doet het in correct Nederlands.
Ik heb ChatGPT losgelaten op de binnenvaart en welke invalshoek je ook kiest, steeds krijg je een aardig stukje over de binnenvaart. Zonder dat je daar direct om vraagt, lees je rake bewoordingen over de duurzaamheid van de sector als een groot voordeel ten opzichte van andere transportmodi. Frappant dat ChatGPT almaar herhaalt dat de binnenvaart volledig moet digitaliseren. Dat klinkt een tikkeltje zelfzuchtig van een AI-programma.
Digitaliseren is niet hetzelfde als automatiseren maar de werkwoorden horen beide in de hoek van efficiency. En automatiseren doe je het best door alles over te laten aan slimme machines, die nooit moe zijn, nooit staken, alleen falen als wij ze niet goed onderhouden. Dus als je de mens uit de vergelijking haalt, zet je een belangrijke stap naar optimale efficiency. De schipper is zijn lading geworden. Hijzelf doet er niet meer toe. Onvermijdelijk, maar leuk is anders.
Wat zegt (You can call me) AI er zelf over? “Al met al heeft automatisering de binnenvaartsector getransformeerd en belooft het de efficiëntie, veiligheid en duurzaamheid verder te verbeteren.” Dodelijk saai, al was ik bij de eerste drie woorden al de weg kwijt.