Begin december zijn de onderhoudswerkzaamheden aan Sluis Sambeek afgerond. Sinds februari 2021 verrichtte Heijmans in opdracht van Rijkswaterstaat onderhoud aan de uit 1926 stammende sluis.
Tijdens de werkzaamheden zijn de nivelleersystemen (de schuiven in de sluisdeuren) vervangen. De deuren zijn hiervoor uit het water gehesen en op de kant onder handen genomen. Inmiddels zijn alle schuiven vervangen, zitten de deuren weer op hun plek en hebben er tests plaatsgevonden.
Gedurende deze werkzaamheden heeft Combinatie Mourik-Dynniq de hydrauliekslangen vervangen. Door dit werk te combineren was er geen extra stremming nodig voor de scheepvaart. De hoogwaterstanden in januari, februari en juli hebben weliswaar hinder veroorzaakt voor de werkzaamheden maar desondanks is het gelukt om de sluis volgens planning gereed te hebben.
Maasroute
Rond de jaren ’20 in de vorige eeuw is gestart om de Maas te kanaliseren en beter bevaarbaar te maken. Zo werden het Julianakanaal en het Lateraalkanaal Linne-Buggenum aangelegd. In de Maas zelf kwamen zeven stuwen: Borgharen, Linne, Roermond, Belfeld, Sambeek, Grave en Lith. Dit totaal aan vaarwegen, stuwen en sluizen wordt de Maasroute genoemd.
Afgelopen oktober zijn de onderhoudswerkzaamheden aan de Maassluis in Belfeld afgerond en op dit moment wordt nog de laatste hand gelegd aan de kanaalsluis van Heel. In 2022 wordt gestart met het repareren van de nivelleersystemen van Sluis Linne. Dankzij de werkzaamheden moeten de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de totale route toenemen voor de scheepvaart.