- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekWereldwijde (her)opleving van de binnenvaart

Wereldwijde (her)opleving van de binnenvaart [EI van ColumBus]

- Advertentie -

Delen

De Wereldbank heeft de economische en milieuvoordelen van het vervoer per binnenvaart onderkend. Daarom is de organisatie gestart met een serie studies naar de mogelijkheden in verschillende landen over de hele wereld. Ook de lokale overheden schenken meer aandacht aan de mogelijkheden voor het vervoer over water.

Brazilië
Brazilië beschikt over 40.000 kilometer bevaarbare waterwegen, waarvan slechts een kwart wordt benut. De Braziliaanse transportmatrix was en is gefocust op vervoer over de weg. De binnenvaart en kustvaart zijn hierdoor nog onderontwikkeld. Om de groei van de Braziliaanse export aan te kunnen, zal een verdere ontwikkeling van kust- en binnenvaart nodig zijn.
Begin 2009 heeft de Braziliaanse overheid aangegeven de ontwikkeling van de binnenvaart een extra impuls te geven. Van de rivieren die een uitgang vinden in het noorden van het land zal prioriteit worden gegeven aan de ontwikkeling van de Teles Píres/Tapajós en de Araguaia/Tocantis. In het zuiden ligt de focus op het Lagoa dos Patos, een 300 kilometer lang binnenmeer dat de haven van de deelstaat Rio Grande do Sul met de stad Porto Alegre verbindt en de daarin uitmondende rivieren, met name de Jacuí.
Voor de ontwikkeling van de kust- en binnenvaart worden momenteel voorzichtige investeringen verricht die vooral betrekking hebben op verbetering van de infrastructuur. Wegens de beperkte investeringscapaciteit van de overheid doet die in toenemende mate een beroep op het particuliere initiatief door het opzetten van Public Private Partnerships (PPP). Naast de vereiste investeringen in infrastructuur zal er het nodige geïnvesteerd moeten worden in schepen. De huidige Braziliaanse vloot is verouderd en te klein om aan een toenemende binnenlandse vervoersvraag te kunnen voldoen.
Kansen liggen er vooral op het gebied van consultancy en training, levering van navigatiesystemen, meetapparatuur, software, evenals duwbakken en bevoorradingsschepen, containers, scheepsbouw en de uitvoering van scheepsreparatie en -onderhoud. Ook op het terrein van logistieke diensten (ontwikkeling van intermodale verbindingen, opslag en overslag), waterbouwkundige ontwerpen en adviezen en baggerwerkzaamheden zijn er mogelijkheden voor investeringen en samenwerking.

China
De rivieren en de binnenvaart vervullen een belangrijke functie in de Chinese economie, zowel in het dagelijkse levensonderhoud als voor het vervoer van goederen en mensen. China heeft bijna 124.000 kilometer bevaarbare waterweg (5.600 vaarwegen!), 1.300 havens en ruim 194.000 rivierschepen. In China geldt dus de macht van de grote getallen. De helft van de Chinese vaarwegen is geschikt voor schepen langer dan 50 meter. Op 6,5 procent van de waterwegen kunnen schepen varen groter dan 1000 ton; 10 procent is enkel geschikt voor schepen kleiner dan 500 ton.
De Chinese regering investeert in ontwikkeling van vaarwegen en voorzieningen om de overgang van weg- naar watertransport te bevorderen. Want ook in China wordt gekozen voor vervoer over water om verstopping van de wegen te vermijden. Hiervoor loopt op dit moment het nationale Vijfjarenplan 2005-2010. Onder andere de volgende items komen aan bod:
– de bevaarbaarheid van rivieren wordt verbeterd;
– er komt een netwerk van hoogwaardige waterwegen in de Yangtzedelta;
– het transport met sea-rivergoingschepen wordt gestimuleerd;
– schepen worden gestandariseerd, waardoor verouderde schepen snel zullen worden vervangen;
– de veiligheid wordt verbeterd door een managementinformatiesysteem, een informatieplatform, e-port, communicatienetwerken en de ontwikkeling van een elektronisch standaard.
De centrale overheid in Peking heeft hiervoor 1,5 miljard euro uitgetrokken.

Rusland
De Russische Federatie beschikt over bijna 102.000 kilometer bevaarbare vaarwegen met ruim 125 binnenhavens met een goede aansluiting op spoor- en wegvervoer. Het meeste binnenvaarttransport vindt plaats in het Europese deel van Rusland. De belangrijkste rivieren zijn de Volga, Neva, Svir, Don, Dnepr. Met een aantal verbindingskanalen zijn diverse rivieren met elkaar verbonden, zoals het Witte Zee-kanaal, het Volga-Balt-kanaal, het Volga-Don-kanaal en het Moskou-Volga-kanaal. De infrastructuur (vaarwegbreedte, vaarwegdiepte, sluizen, bruggen) is vrij goed.
Minder dan 4 procent van alle goederen wordt over de Russische binnenwateren vervoerd en dat staat totaal niet in verhouding met landen als België en Nederland. In 2004 werden 136 miljoen ton goederen en circa 30 miljoen passagiers over de binnenwateren vervoerd. Nadat het midden jaren ’90 zeer slecht ging met het vervoer over de binnenwateren (er werd niet meer dan 100 miljoen ton getransporteerd), is er sinds 1999 weer een stijgende lijn. In 2010 verwacht men in Rusland een groei tot 230 miljoen ton. De gezamenlijke overslag in de binnenhavens bedraagt circa 200 miljoen ton per jaar. De beschikbare capaciteit wordt voor 40 à 50 procent gebruikt. 600 ondernemingen zijn actief met het goederen- en passagiersvervoer over de binnenwateren.
Belangstelling voor de binnenvaart is ook merkbaar in andere landen. Zoals India, Vietnam, Egypte, Bangladesh en Bosnië Herzegovina.

Bronnen:
www.informatie.binnenvaart.nl
www.evd.nl

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -