Brugwachter Thom Steenbergen op de Stadsbrug in Kampen spant zich in om de binnenvaart te promoten. In en om de brug heeft hij promotiemateriaal van het BVB opgehangen zodat het een soort van permanente expositie over de binnenvaart is geworden. Thom verzorgt rondleidingen op en in de Stadsbrug (in de machinekamers bijvoorbeeld) voor jongeren en ouderen, vaak van scholen of andere verbanden.
De gemeente Kampen heeft op verzoek van de brugwachter de posters (beeldcreaties) van de schepen laten plastificeren en opgehangen in de machinekamers van de brug. Zo komt de binnenvaart uitgebreid in beeld voor bezoekers van de brug.
De bezoekers kunnen ‘posterfolders’ en placemats meenemen. Thom Steenbergen vertelt tijdens de rondleidingen over de vaarwegen en de binnenvaart.
Barge to Business
Op 30 november en 1 december zal Barge to Business, Europa’s belangrijkste binnenvaartevenement van dit jaar, zal plaatsvinden in Brussel. Barge to Business bestaat uit twee pijlers. Allereerst een business to business-onderdeel genaamd Riverdating, georganiseerd onder leiding van Voies Navigables de France (VNF). Dit biedt de binnenvaartsector en logistieke dienstverleners de kans om hun specialisme te tonen aan logistieke en ‘supply chain’-managers die binnenvaart als transportoptie willen toevoegen aan hun logistieke mix.
De tweede pijler is een informatiemarkt, die de binnenvaartsector de mogelijkheid biedt om innovaties en groene/milieuvriendelijke initiatieven onder de aandacht te brengen.
Wereldhavendagen
Eén van de jaarlijkse hoogtepunten in Rotterdam zal in het weekend van 4 en 5 september plaatsvinden. Het BVB zal daar namens de binnenvaart zoals gebruikelijk de sector promoten. Het ms Anda van de familie Verdonk ligt voor de kade ter bezichtiging.
De binnenvaart past perfect in het thema van de WHD: ‘Een bereikbare toekomst.’ De Wereldhavendagen beginnen met een jongerendag op vrijdag 3 september.