Het kan altijd groter… Wie dacht dat er voorlopig wel een einde was gekomen aan de schaalvergroting in de containervaart, zat ernaast. Dinsdagmiddag 4 september arriveerde de MSC Gülsün uit Gdansk in de Rotterdamse haven. Het 400 meter lange en 62 meter brede schip heeft een capaciteit van 23.756 TEU en is daarmee de nieuwe recordhouder.

De MSC Gülsün is het eerste containerschip dat 24 containers naast elkaar kan vervoeren. Het twee jaar geleden in de vaart genomen OOCL HongKong was met een capaciteit van 21.413 TEU tot nu toe het grootste containerschip.

Schaalvergroting

“Schaalvergroting in de containervaart is goed voor de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven”, zegt Hans Nagtegaal. De manager Containers van het Havenbedrijf Rotterdam, schetst dat het eind nog niet in zicht is: “Met een diepgang van 20 meter zijn wij er van overtuigd dat we ook de 30.000 TEU-schepen zullen kunnen ontvangen.”

“Verder zijn de kades stevig genoeg om ook grotere kranen te accommoderen. Onze directe concurrenten hebben die diepgang bij lange na niet.”

Maasvlakte

De MSC Gülsün meerde af aan de kade van de APMT 2. Die terminal is, net als het eveneens op Maasvlakte 2 gevestigde RWG gebouwd op dir formaat schepen. “Maar ook de andere containerterminals op de Maasvlakte, ECT Delta en Euromax, zijn uitgerust om dit soort schepen te ontvangen”, aldus Nagtegaal.

Naar verwachting vertrekt de MSC Gülsün donderdag op 5 september om 16.00 uur naar Tanjung Pelepas in Maleisië.

foto: Port of Rotterdam/Ries van Wendel de Joode

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.