Op 30 oktober heeft de Vereniging van Waterbouwers het convenant Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB) ondertekend. In totaal zetten 45 partijen hun handtekening: ministeries, waterschappen, provincies, gemeenten en andere branche- en netwerkorganisaties.
In het convenant zijn afspraken gemaakt om de bouw schoner, gezonder en stiller te maken, wat goed is voor natuur, gezondheid en klimaat. Het convenant is, compleet met routekaart, ondertekend tijdens de Nationale Conferentie Duurzame Mobiliteit in Utrecht. Het geldt voor duizenden ondernemingen in Nederland. In de routekaart staat stap voor stap uitgelegd hoe en in welk tempo bouwmachines de komende jaren worden vervangen door minder vervuilende exemplaren om uiteindelijk over te gaan op schone of emissieloze varianten. Lichter materieel wordt eerder emissieloos dan zwaarder of specialistisch materieel.
Eerste stappen
“Door het stikstofvraagstuk is het noodzakelijk om verduurzaming te bereiken in de bouwsector”, aldus de Vereniging van Waterbouwers. “De eerste stappen naar emissiearme/emissieloze projecten worden nu gezet. Ook in de waterbouw zijn meerdere succesvolle projecten op duurzame wijze uitgevoerd.”
“De routekaart geeft zowel opdrachtgevers als uitvoerende partijen duidelijkheid over wat zij kunnen verwachten, maar maakt ook duidelijk dat de komende jaren impactvolle beslissingen genomen dienen te worden om voldoende investeringsperspectief te bieden en deze transitie te laten slagen.”
Eén miljard euro
De Vereniging van Waterbouwers ondertekent het convenant om te laten zien dat haar leden bereid zijn grootschalig te investeren in de verduurzaming van de sector en daarmee bij te dragen aan de transitie naar een schone en emissieloze bouwsector. De financiële dekking is ontoereikend, vindt de vereniging, en het bindende karakter van het convenant is slechts beperkt. Toch moet het volgens de waterbouwers houvast bieden om met alle partijen de gestelde doelen te bereiken.
De Rijksoverheid stelt meer dan één miljard euro beschikbaar tot en met 2030 voor emissie-reducerende maatregelen in de bouw gericht op werk-, voer- en vaartuigen.