- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsVRC luidt noodklok over problemen vervoer tussen Rotterdamse terminals

VRC luidt noodklok over problemen vervoer tussen Rotterdamse terminals

- Advertentie -

Delen

De Vereniging van Rotterdamse Cargadoors (VRC) luidt de noodklok over het vervoer van containers tussen de Rotterdamse terminals en roept op tot samenwerking van alle partijen die daarbij betrokken zijn. Op North Sea Shipping ’13, dat 22 oktober in Rotterdam plaatsvond, werd duidelijk dat zowel verladers als rederijen zich zorgen maken over de gang van zaken als de nieuwe terminals van APMT en RWG Maasvlakte 2 operationeel worden.

Nog steeds geen werkbare oplossing
“Belanghebbende partijen wijzen al sinds eind 2002 op het probleem van efficiënte uitwisseling van containers tussen terminals, maar er is nog steeds geen werkbare oplossing.” Dat constateerde VRC-voorzitter Albert Thissen – de dagvoorzitter van het North Sea Shipping ’13 congres – bij het aanhoren van de opmerkingen van de deelnemers aan het tafelgesprek over ‘connecting terminals’. Zij zijn topmannen bij terminals en een containerbinnenvaartonderneming.
De conclusie is dat belanghebbende partijen, inclusief verladers en Havenbedrijf Rotterdam, het in hun lopende overleg niet alleen over een gewenste interne baan moeten hebben, maar ook over het probleem deze goed in te kunnen passen in al bestaande infrastructuur van rail en pijpleidingen in het beoogde gebied. De afzonderlijk aangeboden oplossingen zullen ook nog eens goed op elkaar moeten aansluiten.

"Havenbedrijf moet leiding nemen"
Volgens Thissen kan dat plan van aanpak het best verder worden besproken onder leiding van het Havenbedrijf. “De interne baan moet er gewoon op korte termijn komen”, aldus de VRC-voorzitter, die van mening is dat pragmatisch handelen geboden is.
Dat is volgens hem ook noodzakelijk in de overheidsbemoeienis bij havenbeheer en een gelijk speelveld in concurrentie tussen havens. “We zitten beslist niet te wachten op Europese overheidstoezicht op havengelden, daar waar de havens al te maken hebben met toezicht van de Autoriteit Consument & Markt. We weten van het Nederlands Loodswezen hoe stringent dit toezicht is en hoeveel administratieve druk er daardoor op de organisatie van de loodsen rust.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -