VRC: ECT moet naar zichzelf kijken

0

“Het werkt contraproductief om naar anderen te wijzen als er ook in eigen huis problemen zijn.” Dat is de reactie van de Vereniging Rotterdamse Cargadoors (VRC) op de almaar voortdurende problemen bij ECT. De VRC is verbolgen dat de terminaloperator de schuld voor de enorme vertragingen bij de zeerederijen legt.

Verkeerd gevallen
Eerder deze week klaagde de binnenvaart over de problemen bij ECT en de lange wachttijden waar de binnenvaartcontainerschepen mee geconfronteerd worden. Die lopen inmiddels op tot vijf dagen.
Een interview op de lokale zender Radio Rijnmond is verkeerd gevallen bij de VRC. In een verklaring schrijft de vereniging: “De terminaloperator meldde zijn klanten op 20 mei dat onverwacht grote volumes lading voor onverwacht grote problemen in de behandeling van containerschepen hebben gezorgd. Deze zouden worden aangepakt, maar de vertragingen in afhandeling van zeegaande en binnenvaartschepen zijn nog niet voorbij. Zo bezien bevreemdt het de VRC dat de officiële woordvoerder van ECT voor de Radio Rijnmond-microfoon zegt dat de belangrijkste reden van vertragingen op de terminals ligt in late binnenkomst van containerschepen of buiten de geplande tijden.”

Eenzijdig
De cargadoors wijzen erop dat ECT’s capaciteit tijdelijk beperkt is door investeringen in nieuwe kranen en andere equipment. De terminal is, in het kader van de herpositionering op de Maasvlakte, tegelijkertijd bezig laad- en loskranen te verhuizen, en dat zorgt ook voor “een beduidende capaciteitsreductie”, stelt de VRC.
De VRC “betreurt de huidige situatie bij ECT en de eenzijdige berichtgeving dat deze situatie zou zijn ontstaan als gevolg van de late binnenkomsten van de containerschepen”. De vereniging van rederijkantoren en scheepsagenten dringt aan op constructieve samenwerking van alle betrokken partijen, inclusief de leden van de VRC, om wachttijden op terminals tot een minimum te beperken. “Dat is goed voor de vlotte afhandeling in de hele logistieke keten – die van de binnenvaart incluis – en voor het belang van de Rotterdamse haven.”

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.