Arie Kraaijeveld is benoemd tot voorzitter van het Transitiecomité Binnenvaart. Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu heeft hem aangesteld om samen met de voorzitters van Koninklijke Schuttevaer, Kantoor Binnenvaart en CBRB aan de slag te gaan met de aanbevelingen van binnenvaartambassadeur Arie Verberk.
♦ De 10 actiepunten van Arie Verberk
Verberk formuleerde vorig jaar tien actiepunten voor de aanpak van de gevolgen van de economische crisis in de binnenvaart. Daarmee gaat het Transitiecomité eind deze maand aan de slag. Het is de bedoeling dat het comité vóór de zomer met een plan van aanpak komt voor de manier waarop de aanbevelingen van Verberk binnen drie jaar uitgevoerd kunnen worden en welke partijen daarbij aan zet zijn.
Het comité onder leiding van Kraaijeveld bestaat verder uit drie voorzitters van de drie grote binnenvaartorganisaties: Annemarie Jorritsma van Koninklijke Schuttevaer, Roland Kortenhorst van Kantoor Binnenvaart en Pieter Struijs van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart.
Arie Kraaijeveld.
Innovatieplatform Twente
Arie Kraaijeveld (1943) is geen bekende voor de binnenvaart. Hij heeft een adviesbureau (Crowfield) in Haarlem en is voorzitter van het Innovatieplatform Twente, en voorzitter van de Raad van Toezicht van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium. Van 2005 tot eind 2010 was hij voorzitter van het Netherlands Water Partnership. Daarvoor was hij van 1998 tot 2004 voorzitter van metaalwerkgeversorganisatie FME.
Gebrek aan professionaliteit
Binnenvaartambassadeur Arie Verberk, aan het werk gezet door toenmalig minister Camiel Eurlings, concludeerde vorig jaar dat de vooruitzichten voor de binnenvaart voor de lange termijn zeer positief zijn. Dit komt door de capaciteit van de vaarwegen, de duurzaamheid van de binnenvaart en de groei in ladingstromen. Maar de sector weet deze mogelijkheden volgens hem slecht te benutten door een gebrek aan professionaliteit en onvoldoende samenwerking.
Verberk kwam daarom met tien actiepunten die moeten zorgen voor een betere structuur van de binnenvaart en die de sector minder gevoelig moeten maken voor de conjuncturele schommelingen.