Drie verouderde sluizen op de Bovenschelde worden vervangen. Dat heeft de Vlaamse regering besloten op initiatief van minister Lydia Peeters van Mobiliteit en Openbare Werken. Het gaat om de sluizen in Asper, Kerkhove en Oudenaarde.
Het project past binnen het vervangings- en renovatieprogramma van Peeters om de onderhoudsachterstand bij de kunstwerken in Vlaanderen versneld weg te werken. De bedoeling is dat de sluizen worden gebouwd via een zogeheten DBFM-formule. Dat staat voor Design, Build, Finance and Maintain en is een contractvorm waarbij de aannemer verantwoordelijk is voor ontwerp, bouw, financiering en het onderhoud gedurende een groot aantal jaren.
“Deze publiek-private samenwerking wordt nu in de markt geplaatst waarna we op zoek gaan naar één hoofdaannemer die de drie sluizen zal realiseren. We willen hiermee onze Vlaamse waterwegen futureproof maken en uitbouwen tot een krachtig transportnetwerk.” Aldus de minister op haar eigen website.
Verouderd en te klein
De drie sluizen op de Bovenschelde – Asper, Kerkhove en Oudenaarde – zijn bijna honderd jaar oud. Dergelijk verouderde infrastructuur geeft een hoger risico op uitval, wat de veiligheid in gevaar brengt en potentieel een grote economische en maatschappelijke impact heeft, stelt Peeters.
“De sluizen zijn niet alleen verouderd maar voldoen ook niet meer aan de afmetingen die we vandaag nodig hebben om grotere schepen te versassen. Om de bedrijfszekerheid te verhogen en de waterweg op te waarderen, is het noodzakelijk om de sluizen te vernieuwen.”
in 2026 beginnen
Ter hoogte van elk stuwsluizencomplex wordt een nieuwe klasse Vb-sluis gebouwd. Ze komen tussen de bestaande sluizen en nieuwe stuwen. De oude stuwen worden gesloopt.
De uitvoering van het project zou in 2026 moeten beginnen. Op zijn vroegst kan het werk dan vier jaar later klaar zijn. Op basis van de geraamde bouwkosten, de onderhoudskosten en financieringskosten gaat het om 21 tot 25 miljoen euro per jaar (inclusief btw).
Afstandsbediening
De nieuwe sluizen worden meteen uitgerust met installaties om bediening op afstand mogelijk te maken. Daarmee wil Peeters “een boost geven aan de modal shift richting het water. We willen onze Vlaamse waterwegen uitbouwen tot een krachtig netwerk dat bijdraagt aan de economie, de welvaart en de leefbaarheid van Vlaanderen. Daarom investeren we niet alleen in de binnenvaart als betrouwbare en duurzame transportmodus, maar ook als innovatieve sector.”