Rijkswaterstaat voert dit jaar veel onderhoud uit aan de vaarwegen. Het gaat onder meer om een aantal sluizen in het Amsterdam-Rijnkanaal, Merwedekanaal en het Lekkanaal. De scheepvaart zal er hinder van ondervinden, waarschuwt de vaarwegbeheerder op voorhand.
Per jaar varen zo’n 100.000 schepen door de sluizen op deze druk bevaren route. Het onderhoud is volgens Rijkswaterstaat nodig “om storingen te voorkomen en te zorgen voor de veiligheid en doorstroming van de ruim 1,6 miljoen vrachtwagenladingen per jaar die beroepsvaart hier vervoert”.
Hinder
Het Amsterdam-Rijnkanaal is een belangrijke verbinding tussen de Amsterdamse haven, de haven van Rotterdam en het Ruhrgebied in Duitsland. De sluizen in het kanaal worden intensief gebruikt door zowel de beroeps- als de recreatievaart en hebben dus onderhoud nodig. Dit jaar voert Rijkswaterstaat verschillende werkzaamheden uit die hinder voor de scheepvaart met zich meebrengen.
De werkzaamheden aan de sluizen in het Amsterdam-Rijnkanaal en het Lekkanaal vinden het hele jaar door plaats en over het gehele traject. Naast de renovatie van de Prinses Marijkesluis in Rijswijk en de Koninginnensluis in Nieuwegein staan nu ook onderhoudswerkzaamheden aan de Prins Bernhardsluis in Tiel, de Prinses Beatrixsluis in Nieuwegein, de Prinses Irenesluis in Wijk bij Duurstede en de Overeindsebrug in Nieuwegein op de planning.
Schippers moeten bij het plannen van hun route rekening houden met hinder door werkzaamheden, drukte en wachttijden, waarschuwt Rijkswaterstaat. De dienst combineert de werkzaamheden zoveel mogelijk om een vlotte doorvaart te bevorderen. Afhankelijk van het verloop en weersomstandigheden kunnen de werkzaamheden en de stremmingen korter of langer duren.
Om wachttijden te beperken werkt Rijkswaterstaat zoveel mogelijk door in het weekend en ook ’s nachts. Het advies aan schippers is om voor vertrek en tijdens de vaart regelmatig de geplande werkzaamheden aan de vaarwegen op vaarweginformatie.nl en de scheepvaartberichten te raadplegen om te weten waar op welk moment hinder te verwachten is.
Duwvaartkolken dicht
Landelijk onderhoudt en beheert Rijkswaterstaat 6.300 kilometer vaarweg en 92 sluiscomplexen. Groot onderhoud is niet zonder stremmingen en andere hinder uit te voeren.
Dit voorjaar start Rijkswaterstaat met werk aan beide duwvaartkolken van de Prins Bernhardsluis en Prinses Irenesluis. De westkolk van de Prinses Irenesluis en de oostkolk van de Prins Bernardsluis zijn tussen april en oktober op meerdere dagen achtereenvolgend gestremd.
Tijdens die stremming vervangt Rijkswaterstaat onder andere essentiële onderdelen zoals geleidestrippen en nivelleerschuiven en krijgen kabels en geleidewielen een smeerbeurt. Stremming van de kolken betekent dat alle scheepvaart dan is aangewezen op de andere, smallere kolk.
Recreatievaarders
Ook recreatievaarders moeten rekening houden met drukte op de hoofdvaarweg en beperkingen bij alternatieve vaarroutes. Met mooi weer neemt de drukte op de vaarwegen toe. Dat vraagt om extra oplettendheid van zowel de beroeps- als recreatieschipper, aldus Rijkswaterstaat. Bijvoorbeeld bij sluizen waar grote vrachtschepen en kleine plezierjachten samen manoeuvreren in een beperkte ruimte. De recreatievaart doet er volgens de vaarwegbeheerder goed aan een rustige vaarroute te kiezen en vóór vertrek de actuele informatie te raadplegen. Rijkswaterstaat zet ook dit jaar bij een aantal sluizen stewards in om recreanten te helpen in de sluis.