Werft Shipbuilding gaat een nieuw, multifunctioneel vissersschip bouwen. Opdrachtgever voor de Werft 2808, is rederij de Toekomst.
De Vlaamse kotter gaat Janneke heten, naar de dochter van schipper-eigenaar Jelle Hakvoort (45). Het schip wordt 27,99 meter lang en 8,25 meter breed. De opdrachtgever Hakvoort is erg enthousiast over het ontwerp: “Ideaal om in de wintermaanden mee te kunnen matten en in de zomermaanden te twinriggen – hetzij op schol, hetzij op kreeftjes.”
Eerste visserijopdracht
Zijn leven lang vist Hakvoort met een Eurokotter, in België ‘het klein segment’ geheten. Dat wordt straks het groot segment. “Ik heb alle vertrouwen in Werft en de ervaren bedrijven”, zegt Hakvoort.
Voor directeur Pieter Pruiksma van Werft is de eerste visserijopdracht voor de in 2021 opgerichte werf in Urk een droom die uitkomt. Bijzonder is het nieuwbouwproject ook voor Yanmar Europe, dat voor het eerst een hoofdmotor gaat leveren aan een Nederlandse opdrachtgever binnen de visserij.
Maritiem cluster
“Ik wil aanstippen dat het de eerste grote kotter in 24 jaar is die weer compleet op Urk gebouwd wordt. Dat versterkt het maritieme cluster en de samenwerking in de regio”, zegt Pruiksma. Het casco wordt door een dubbel team compleet gebouwd in de overdekte hal van De Flux en zal eind dit jaar naar de haven getransporteerd worden voor de afbouw.
Marimecs uit Steenwijk voert de engineering van het schip uit, maar verder wordt de Janneke volledig op Urk en door plaatselijke bedrijven gebouwd. De cascobouw wordt verzorgd door VCU-TCD, de elektrische installatie geleverd door Piet Brouwer Elektrotechniek, de betimmering is van De Flux, de nautische apparatuur van De Boer Marine, het straal- en schilderwerk door Straalbedrijf Flevoland en het sanitair en de koeling door ITech. VCU en RI&S verzorgen de veiligheid aan boord. De verwachting is dat de kotter volgend jaar zomer in de vaart kan worden genomen.
Yanmar
Hakvoort heeft gedegen vooronderzoek gedaan en kiest heel bewust voor Yanmar. “De redenen zijn simpel: het lage toerental, de grote literinhoud, het rendabele gasolieverbruik, en het is een mechanische motor waaraan je veel onderhoud zelf kan doen, weinig elektronica die snel stuk kan gaan. Bovendien hebben ze een groot onderdelendepot in Almere, op drie kwartier rijden van Urk. Dat veel Noorse en ook Schotse vissers momenteel kiezen voor Yanmar zegt me ook veel.”
De Janneke krijgt een Yanmar 6N21AW van 736 kW met een ZF-koppeling type ZF W10220. Het vermogen is dus de helft van die van een traditionele grote Nederlandse boomkorkotter, aldus Pruiksma. “Toch kunnen er straks tuigen van 10 meter geborgen worden en heeft het schip twee nettenrollen van 10 kuub, met in het achterschip een sterngate voor optimaal gebruikersgemak tijdens het vissen achterop.”
“Het schip krijgt een schroef van 3,40 meter, een trekkracht van 21 ton en een snelheid van 10 knopen. Dit multifunctionele vissersschip wordt zo gebouwd dat er zo min mogelijk brandstof verbruikt wordt tijdens de visreizen. Door het lage toerental van de hoofdmotor kan een optimaal rendement gehaald worden van 97 toeren per minuut op de schroef.”