Vlaanderen maakt dit jaar één miljoen euro vrij om het transport met pallets over water verder uit te bouwen. De financiële steun van minister Ben Weyts van Mobiliteit is bedoeld om ondernemers te helpen investeren in aangepaste schepen, kades of kranen en aanloopverliezen op te vangen.
Van de 61 miljoen ton bouwmateriaal op pallets die jaarlijks over de Belgische wegen gaat, kan 6 tot 7 miljoen ton ook via het water vervoerd worden. Het ministerie van Mobiliteit ziet ook kansen voor de binnenvaart bij het transport van consumentengoederen als frisdrank en toiletpapier.
Overstap blijven promoten
‘Elk transport op het water haalt een pak vrachtwagens van onze wegen’, stelt het Vlaamse parlementslid Bert Maertens (N-VA). ‘En daarom is het erg belangrijk dat Vlaanderen die overstap van de weg naar het water blijft promoten en ondersteunen. Want minder drukke en kapotgereden wegen, meer verkeersveiligheid en een schoner milieu: dat is de doelstelling.’
De investeringen in aangepaste schepen, kades en/of kranen zijn voor veel bedrijven een belemmering. ‘Dankzij de impulssubsidies uit 2012 en 2013 worden nu jaarlijks 241.000 pallets via het water vervoerd en vermijden we 12.000 vrachtwagenritten’, aldus Maertens. Hij vroeg de minister om uitbreiding van de steunmaatregel voor palletvervoer. ‘Minister Weyts gaat nu in op deze vraag. En dat is erg goed nieuws uiteraard.’
Nieuwe markten
Zelf benadrukte Weyts dat subsidie niet voldoende is. Het is belangrijk dat de goederenstromen blijven via de binnenvaart gaan. Daartoe wil hij onder meer distributiecentra voor bouwmaterialen realiseren op strategische locaties in Vlaanderen. Verder wil hij nieuwe markten aanboren, zoals stadsdistributie, huishoudelijk afval en de kringloopeconomie.