Verdieping Rijn duurt langer en wordt duurder

0
(foto Ivan)

Het verwijderen van ondieptes in de Rijn tussen Wiesbaden en St. Goar gaat niet alleen meer kosten dan gepland, maar ook langer duren.

In het Duitse Bundesverkehrswegeplan is voor het project 60 miljoen euro gereserveerd. Uit vooronderzoek naar de technische haalbaarheid en de milieuconsequenties is inmiddels gebleken dat dit niet voldoende is. De exacte hoogte van de meerkosten is niet bekend, maar het zou in de miljoenen lopen.

Vertraging

Daarnaast dreigt het project vertraging op te lopen. De ambitie was om de werkzaamheden in 2030 te voltooien, maar het wordt een complexe klus. Op verschillende locaties moet gebaggerd worden of rotsbodem worden weggefreesd. Er zijn echter ook nieuwe kribben nodig om de waterspiegel te verhogen zodat de vaargeuldiepte overal 2,10 meter bedraagt.

Het is nu al duidelijk dat dit alles niet in 2030 gerealiseerd zal zijn. De Rijnverdieping is nodig om de binnenvaart ook in perioden van lang en extreem laag water – zoals in 2018 – draaiende te houden. Als gevolg van klimaatverandering zullen dergelijke periodes in de toekomst vaker voorkomen, zo is de verwachting.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.