In het oosten van Duitsland heeft de binnenvaart vorig jaar hardere klappen gekregen dan in de Main-Donau-regio. Dat blijkt uit de jaarcijfers die enkele havenbedrijven onlangs publiceerden.
De bayernhavens aan de Main en de Donau, in Aschaffenburg, Bamberg, Nürnberg, Roth, Regensburg en Passau, sloegen in 2020 8,75 miljoen ton over. Dat was 6 procent minder dan in 2019. Terwijl de spooroverslag met 11,6 procent afnam, groeide de binnenvaartoverslag met 6,5 procent (naar bijna 3,2 miljoen ton).
Veerkracht
Ook in Straubing, die geen onderdeel is van de bayernhaven-groep, zat de binnenvaart in de lift. De overslag in de Donau-haven klom naar 667.000 ton, het op één na beste resultaat in de geschiedenis van de haven. 822 binnenschepen kwamen in Straubing laden of lossen. Dat was het hoogste aantal ooit.
Aangezien daar behalve de binnenvaart ook het spoor- en wegvervoer groeiden, is er in de modal split van de haven niets veranderd. De totale overslag (spoor, binnenvaart, weg) steeg met 5 procent naar 4,25 miljoen ton. Het havenbedrijf ziet de groei als bewijs voor de veerkracht van bedrijven in de haven.
Lockdown en laagwater
Langs de Elbe ziet het beeld er heel anders uit. Daar konden de havens uit de SBO-groep bij het begin van de pandemie de vraag naar scheepsvervoer amper aan. Dit veranderde toen midden april de waterstand zakte en de lockdown van kracht werd.
In de zomer zorgde de stijgende waterspiegel voor een tijdelijke heropleving van het vervoer op de Elbe. Vanuit Dresden werd veel projectlading (motoren, turbines et centera) naar Hamburg vervoerd. Over het hele jaar gezien is het binnenvaartvolume in de havens van Dresden, Riesa, Torgau, Mühlberg, Dessau, Decin en Lovosice met 3 procent gedaald, naar 112.000 ton. Het containervervoer tussen Riesa en de havens van Hamburg en Bremerhaven daalde sterk, met 18 procent. Dat gold zowel voor het vervoer over water als per spoor.
De totale overslag in de havens kwam uit op 2,64 miljoen ton. Dat was 4 procent minder dan in 2019. Dat wat overigens wel een recordjaar qua overslag.