Op donderdagochtend 5 juni is op de Rijn een met 2.870 ton steenkool geladen koppelverband vastgelopen. Bij kilometer 523 raakte de 185 meter lange opvarende duwcombinatie uit koers nadat beide koppeldraden braken tijdens een controle door de Wasserschutzpolizei van Mainz.
Het probleem ontstond toen de bakboordkoppeling tussen het motorschip en de duwbak losschoot. Door het wegdraaien van de duwbak brak ook de stuurboord-koppeldraad. Als gevolg daarvan kwam de boeg van de bak tegen de stuurboordzijde van het schip.
De duwbak kwam vervolgens buiten de geul terecht en liep vast op een grindplaat. Het motorschip meerde af aan de loskade van Geisenheim.
Berging
Er zijn geen gewonden gevallen. Er waren op het moment van het incident ook geen andere schepen in de buurt. Wel is mogelijk enig water in de duwbak terechtgekomen.
De berging van de bak is op zijn vroegst vandaag (6 juni). Of dit met een voorspan wordt uitgevoerd of dat er gedeeltelijk gelichterd moet worden, hangt af van nader overleg tussen de vaarwegautoriteiten en de scheepseigenaar. De Wasserschutzpolizei is een onderzoek gestart naar de oorzaak van het incident.