- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwVerbeterde zusje van ‘beste zeeschip 2007’

Verbeterde zusje van ‘beste zeeschip 2007’

- Advertentie -

Delen

De prijswinnende coaster Deo Volente van Hartman Seatrade op Urk heeft een zusje. Met de Eendracht neemt Hartman deze maand de tweede van deze serie van vier in gebruik. De Deo Volente kreeg in 2007 tijdens de uitreiking van de Maritime Awards in Rotterdam uit handen van staatssecretaris Tineke Huizinga de prestigieuze KNVTS Schip van het Jaar Prijs in de categorie zeevaart.

Net als de Deo Volente is de Eendracht gebouwd door Hartman Marine Shipbuilding, evenals Hartman Shipping onderdeel van de Hartman Group. Hartman Marine Shipbuilding werd in 2006 opgericht door Hartman voor de bouw van een eigen serie coasters.

“De kranen geven het schip enorm toegevoegde waarde.” (foto’s Jan Johan ten Have)

Eigen visie
“Hartman wilde een schip dat helemaal voldeed aan zijn eigen visie”, vertelt projectleider Pieter Pruiksma van Hartman Marine Shipbuilding. “Die visie komt er kort gezegd op neer dat het een gestroomlijnde coaster moest worden die ondanks een laag brandstofverbruik met zeer hoge snelheid kan varen en bovendien beschikt over twee zware kranen aan boord.”
De Deo Volente en nu ook de Eendracht varen met een snelheid van 19 knopen en kennen een verbruik van slechts 15 ton zware HFO 380 olie per etmaal. Volgens Pruiksma is dat opmerkelijk weinig voor een schip met zo’n snelheid. Het schip kan de hele wereld over. De Deo Volente voer inmiddels al op onder meer Canada en Miami. De bevrachting wordt verzorgd door Amasus Shipping in Delfzijl.
Hartman vond geen partner die de eindverantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van het schip van zijn dromen voor zijn rekening wilde nemen en besloot daarom een eigen scheepsbouwonderneming in het leven te roepen. Hartman Shipbuilding werkte bij het ontwerp van het schip samen met Conoship en Vuyk Engineering, beide uit Groningen. Pruiksma: “Hartman Marine investeerde heel veel in deze ontwikkeling, met als doel een heel eigen marktpositie te creëren.”
Hoewel de Deo Volente pas het eerste schip van Hartman Marine Shipbuilding was dat van de werf kwam, kreeg het meteen enorm veel waardering van de Nederlandse maritieme sector. De onderscheiding met de Schip van het Jaar Prijs was een kroon op het nog zeer jonge werk.

Veelgevraagd
Hartman neemt de Eendracht in gebruik op een moment dat de bomen in de scheepvaart bepaald niet tot in de hemel groeien. “De Deo Volente blijkt ook in mindere tijden een veelgevraagd schip”, legt Pruiksma uit. “Ook dit heeft te maken met de hoge snelheid en daarnaast met de geschiktheid van het schip voor projectlading. Zo wordt het veelvuldig ingezet voor het transport van windmolens.”
Het idee voor de ontwikkeling van het hogesnelheidsschip ontstond dankzij de vorige Deo Volente. Het destijds door Tille Shipyards in Kootstertille gebouwde schip onderscheidde zich dankzij de al best hoge snelheid van 13 knopen. Juist dit onderscheid bleek het schip aantrekkelijk te maken voor de markt.

Hartman Marine Shipbuilding stortte zich op innovaties om te komen tot een nog sneller schip en met succes. En terwijl de bouw van de eerste serie van vier snelle coasters net halverwege is, gaan de ontwikkelingen op de tekentafel door. Het doel mag duidelijk zijn: verdere verbetering van alle kwaliteiten van de Deo Volente en de Eendracht, een nóg hogere snelheid en een nóg lager verbruik. Pruiksma: “We hebben met de Deo Volente en nu de Eendracht een onderscheidende plek in de markt gecreëerd. Wij willen onze voorsprong vasthouden.”
Om voeling met de alledaagse praktijk aan boord te krijgen – kennis die gebruikt kan worden voor de verdere ontwikkeling en verbetering van de schepen – is Pruiksma een jaar mee op reis geweest met de Deo Volente. “Voeling met de praktijk is van groot belang. Je kunt nou eenmaal niet alles bedenken aan de tekentafel.”

Belangstelling
Van de huidige serie van vier heeft Hartman zelf de eerste twee in gebruik. Bouwnummer 3 blijft ook in de familie; die wordt onder de naam Pacific Dawn in gebruik genomen door zijn broer. Nummer vier is nog een optie voor 2011. “En uiteraard valt er bij belangstelling uit de markt altijd te praten.”
Het casco van de Eendracht werd, net als dat van de Deo Volente, gebouwd op de partnerwerf in het Poolse Szczecin. De afbouw gebeurde volledig door onderaannemers onder coördinatie van Hartman Shipbuilding. De bouw van het casco begon in september vorig jaar en dus is de hele bouw in ruim een jaar afgerond.
Het schip is uitgerust met een 3200 kW sterke Wärtsila-hoofdkrachtbron en de twee ladingkranen aan boord zijn van het type Liebherr SWL. Over de kranen vertelt Pruiksma: “Ze geven het schip enorme toegevoegde waarde. Op de Deo Volente worden de kranen gebruikt voor het laden en lossen. De klant hoeft zelf geen kranen te huren, wat toch aanzienlijk scheelt in de kosten.”
De Eendracht is grotendeels identiek aan de Deo Volente. Ondanks de hoge waardering voor het schip, bleken er toch nog verbeteringen mogelijk. Zo is de Eendracht uitgerust met een hekschroef om beter te kunnen manoeuvreren. “Het is een hoog schip met veel windvang. Dat maakt het manoeuvreren best lastig”, zegt Pruiksma.

(Jan Johan ten Have)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -