De bouw van werkschip Coastal Discovery voor Acta Marine was een primeur voor Maritiem Cluster Friesland (MCF) in Wartena. Voor het eerst coördineerde MCF – dat zijn roots heeft in de roemruchte scheepswerf Bijlsma Wartena, die in 2003 failliet ging – de volledige bouw van een schip. Mede dankzij de zakelijke ondersteuning van VeKa Bijlsma Lemmer, waar zijn broer Arend de scepter zwaait, bracht MCF van Tjeerd-Wiebe Bijlsma de bouw van de Coastal Discovery tot een uitstekend einde.
“Acta Marine is zeer tevreden over het resultaat”, zegt Bijlsma. “Wij hebben met de bouw van de Coastal Discovery hopelijk een fundament gelegd voor verdere samenwerking in de toekomst.”
De Coastal Discovery is een multifunctioneel werkschip met een lengte van 35 meter bij een breedte van 11,80 meter. (foto’s MCF)
De basis voor de samenwerking tussen MCF en Acta Marine ligt in een ver verleden. “Het hoofd Technische Dienst van Acta Marine kende ons nog van vele jaren geleden en herinnerde zich wat wij konden. Wij kregen het vertrouwen om dit project te managen en dat vertrouwen hebben wij met succes gekoesterd. Dit hadden we niet gekund zonder de steun van Bijlsma Lemmer inzake garanties en orderafdekkingen; daarvoor was de orderomvang te groot.”
Acta Marine
Acta Marine is een onafhankelijke organisatie voor de verhuur van en het werken met werkschepen voor de kustvaart, in het bijzonder in ondiepe wateren. Daarvoor opereert Acta Marine met een vloot van meer dan veertig schepen. De schepen en bemanningen van Acta Marine worden wereldwijd ingezet, onder meer in de baggersector, bij offshore-projecten en voor maritieme bouwwerken.
Uiteenlopende bedrijven, maar ook overheden, doen regelmatig een beroep op Acta Marine voor support van projecten in kustwateren. Met name voor bijzonder ondiepe wateren biedt Acta Marine unieke oplossingen dankzij het grote aantal werkschepen met een diepgang van minder dan anderhalve meter.
De Coastal Discovery is een multifunctioneel werkschip met een lengte van 35 meter bij een breedte van 11,80 meter. Een afwijkend formaat dat op speciaal verzoek van Acta Marine werd geconstrueerd. Het is uitgerust met een 200 ton-meterkraan en lieren voor ankerhandling. Het wordt ingezet als hulpvaartuig voor de bagger- en offshore-business, onder meer voor het leggen van persleidingen.
Voorspoedig
Het casco werd gebouwd bij Staalbouw Groningen en de afbouw vond plaats voor de wal bij Scheepswerf Foxhol. Bijlsma: “Op dit moment hebben wij nog een deel van ons pand in Wartena verhuurd. Dat huurcontract loopt op 1 januari af en vanaf dan gaan wij van start met bouw en afbouw van secties en schepen tot 40 meter overdekt. De bouw van volledige schepen is onze uitdrukkelijke wens. En ik geloof vast en zeker dat er een markt is voor de bouw van werkschepen.”
Voor de afbouw kwam MCF terecht bij Scheepswerf Foxhol omdat daar een afbouwkade en kantoorruimte beschikbaar waren. Bovendien is daar onderaannemer Corefly West Industry (voorheen GTI) gevestigd, die bij het project betrokken was voor de machinekamerafbouw.
De bouw van de Coastal Discovery verliep zeer voorspoedig. De cascobouw ging half december vorig jaar van start en in mei werd begonnen met de afbouw. Op 4 september werd het schip opgeleverd. “Een messcherpe planning”, zegt Bijlsma. “Dat moest ook, want er hing een zware deadline aan.”
“Eind september moest het schip beslist inzetbaar zijn. We namen enkele weken speling uit voorzorg, maar alles verliep helemaal volgens planning. En dat was dan inclusief het uitvoerig testen van het schip. Want voorkomen is beter dan genezen. Zeker als zo’n schip voor een eerste klus naar de andere kant van de wereld moet.”
“Alle testen wezen uit dat het schip in hoofdlijnen uitstekend functioneert. Het is een nieuw ontwerp, dat is nooit in één keer helemaal perfect, maar dat stond het functioneren voor de eigenaar zeker niet in de weg.”
Maritiem Cluster Friesland
Maritiem Cluster Friesland (MCF) borduurt voort op de legendarische scheepswerf Bijlsma Wartena, die in 2003 failliet ging. De kade met opstallen – waar al vele coasters waren gebouwd – werd gekocht door de broers Tjeerd-Wiebe, Arend en Roel Bijlsma. Een jaar na Wartena ging het ook mis op de Bijlsmawerf in Lemmer. Daar nam binnenvaartbouwer VeKa van Peter Versluis de werf over. Arend en Roel kregen op de doorgestarte werf een functie. Tjeerd Wiebe daarover: “Ik wilde verder in Wartena. De kade en de opstallen waren er. Ik dacht: ‘Ik red me wel, ik vind wel een bestemming’.”
In eerste instantie zocht hij zijn heil in de staalbouw, maar zonder veel succes. De stalling en het onderhoud leken hem in het drukke watersportgebied een levensvatbare onderneming. Ook verhuurde hij een deel van de opstallen aan een timmerbedrijf en een staalbouwbedrijf. In 2005 ging Tjeerd-Wiebe in zaken met zijn goede vriend Tjibbe Reitsma, zeer ervaren in jachtservice. In deze branche bleek de markt dermate moeilijk dat het MCF niet lukte om een marktpositie te veroveren.
Daarop ging MCF in 2006 terug naar de roots van Bijlsma Wartena: de ‘grote scheepsbouw’. In eerste instantie als specialist in de inbouw van machinekamers en vanaf 1 januari 2010 dus als volwaardige werf voor schepen voor de beroepsvaart tot 40 meter. De bouw is aan deze lengte gebonden doordat de helft van de kade in de magere jaren is verkocht aan de buurman.
De opmaat naar de wederopstanding van de werf in Wartena is een uitstekende: “Acta Marine is erg tevreden over de Coastal Discovery en de relatie en contacten zijn goed. Acta Marine heeft nog wat ideeën in het vat zitten en daarin zijn wij partij. De samenwerking beviel van beide kanten uitstekend.”
(Jan Johan ten Have)