Het bijmengen van biobrandstof leidt in de binnenvaart tot grote zorgen gezien de slechte ervaringen die schippers hebben opgedaan doordat er in biobrandstof ook dierlijke vetten toegevoegd kunnen zijn die de nodige ellende opleveren.
Door SGP en SP lag er een motie die aangenomen is door de Kamer om de binnenvaart voor die extra bijmenging te behoeden. Het NEN-onderzoek is daaruit voortgekomen maar onder andere door de ASV enorm bekritiseerd. Volgens het ministerie wordt door het NEN onderzoek gedaan naar elke soort geschikte bijmenging en NEN zal binnenkort met een rapport komen, met aanbevelingen aan alle partijen in de keten. Eind dit jaar zal de minister de Kamer informeren. Ondertussen heeft de minister naar de argumenten en de moties geluisterd en heeft die verplichte extra bijmenging uitgesteld.
Mooi (voorlopig) resultaat zult u denken. Maar de verplichte Europese CO2-reductie van 6 procent wordt wel ingevoerd in 2022. Nu is het niet verplicht om de reductie van 6 procent te bewerkstelligen door fysiek bij te mengen; het wordt ook mogelijk om via ‘verhandelbare rechten’ de reductie af te kopen. Dan spreken we over afkopen van Hernieuwbare Brandstof Eenheden (HBE’s).
Dat zou betekenen dat de brandstof daarmee wel zo’n 120 euro per 1.000 liter duurder zou worden. Voor de binnenvaartsector een slechte zaak, maar voor de bunkerstations nog veel slechter, want volgens hen zou dat alleen in Nederland gelden. Dat zou betekenen dat de Nederlandse schippers over de grens zouden kunnen gaan bunkeren. Dat kon nog wel eens de doodsklap zijn voor heel wat Nederlandse bunkerstations.
De beslissing of en hoe de verplichting per 1 januari 2022 ingaat, zal binnenkort door de minister of de staatssecretaris worden genomen. Als de verplichting wordt ingevoerd, dan gaat dat via de Wet milieubeheer en het Besluit energievervoer (systematiek HBE’s).
Op 18 november heeft de ASV een gesprek met minister Visser. Daarin zullen we dit zeker aan de orde stellen.
Sunniva Fluitsma,
woordvoerder ASV