Een schip ligt normaliter in het water, maar dit offshore heavy lift jack-up vessel kan zichzelf, langs zijn poten van 89 meter, uit het water omhoog vijzelen. Zo ‘hangt’ het dan boven de gewenste positie om bijvoorbeeld fundaties voor windmolenparken te installeren.

De naam, Innovation, betekent vernieuwing en hoewel de scheepsnaam Engels is, vaart (of hangt) het schip onder Duitse vlag, is het gebouwd in Polen, van Belgische eigenaren en in opdracht van een Zweedse energiemaatschappij ingezet voor een project onder de Deense kust. Dat betreft vijf EU-landen, want Engeland hoort er (bijna) niet meer bij.

Eigenaar GeoSea, dochter van de Belgische baggeraar DEME (Dredging, Environmental & Marine Engineering), heeft adequaat ingespeeld op de markt voor, zoals de Engelsen dat noemen, offshore windfarms. Zo is een contract afgesloten met de Zweedse energiereus Vattenfall om de monopiles te plaatsen voor 49 windturbines in het Horns Rev 3 park.

Dat ligt 29 kilometer uit de kust ter hoogte van Esbjerg en ten Noorden van het sinds 2009 in bedrijf zijnde Rev 2-park. De capaciteit van Rev 2 is met 91
turbines 209,3 MW, maar die van Rev 3 wordt 406,7 MW, goed voor het jaargebruik van 425.000 huishoudens en een emissiebesparing van 582.000 ton CO2.
Met bijna een dubbele productie en de helft minder turbines is ook in deze sector dus sprake van forse schaalvergroting.

De locatie is een gunstig windgebied met relatief ondiep water, waar de 45 meter lange pijlers (met een diameter van 6,50 meter) 30 meter diep de zeebodem in moeten.

Het gewicht van 610 ton is voor de 1500-tonskraan van de Innovation geen probleem. Aan dek is 3400 m² vrije ruimte en er is accommodatie voor honderd personen.

tekst: Cees de Keijzer
fotografie: Arjan Elmendorp

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.