Van Megens plannen redden het niet

0

Initiatiefnemer Anton Van Megen bij de presentatie van zijn plannen, eerder dit jaar.

De twee EUBO-coöperaties Rent-a-Ship en Barge4Rent gaan niet van start op 1 oktober. Het is zelfs waarschijnlijk dat het hele plan niet doorgaat. Initiatiefnemer Anton van Megen zegt dat de plannen ‘in de la’ worden gelegd, maar dat bedoelt hij metaforisch. Ze verdwijnen in een la. “Het is nu aan al degenen die het wel een goed idee vonden maar geen intentieverklaring wilden ondertekenen om alsnog actie te ondernemen. Wij hebben genoeg gedaan, maar we hebben het niet gered.”

Er zijn twee redenen waarom de honderd EUBO-leden bijeen in Zwijndrecht maandagmorgen besloten de zaak af te blazen. Er zijn niet genoeg leden en er is niet genoeg geld. Om een kans te hebben moesten er 200 scheepseigenaren zijn, die de intentieverklaring ondertekenden en er moest voor beide, nieuwe samenwerkingverbanden 5 miljoen euro elk garantie zijn van banken en andere – particuliere – financiers.
Aan geen van beide voorwaarden was voldaan. Er waren ‘slechts’180 intentieverklaringen en de geldschieters aarzelden. Hoewel Anton van Megen ze niet bij name noemde, denkt hij dat er een zware lobby van bevrachters richting geldschieters is geweest om vooral geen geld beschikbaar te stellen aan de nieuwe coöperaties en dat die daardoor niet bijtijds over de brug zijn gekomen. ‘Bijtijds’ want 1 oktober was voor de coöperaties een harde datum om van start te gaan. “We hadden het al een keer uitgesteld van 15 september naar 12 oktober. Dat wilden we geen tweede keer doen”, aldus Van Megen. De oliehandelaar uit Amsterdam is duidelijk aangeslagen. “Het was een ambitieus plan, bijna allesomvattend in de binnenvaart. Maar het was te hoog gegrepen.” Hij klinkt minder strijdbaar dan voorheen, maar ook nu laat hij geen kans onbenut om zijn pleidooi voor dit plan te houden. Terwijl hij dit doet, maandagavond 27 september in zijn kantoortje aan de Maasboulevard in Zwijndrecht, dendert er een containertrein over de Dordtse brug. Het regent. De journalisten laten hem geduldig zijn verhaal doen, maar helemaal duidelijk wordt toch niet waarom er zo pontificaal een streep getrokken wordt onder dit plan. Als je streeft naar 200 leden, dan is 180 toch ook een mooi resultaat, zeker gezien de omvang van de schepen van deze 180 ondernemers. Voor Anton van Megen is het echter voorbij. “Ik wilde ook stoppen als directeur en voorzitter van de EUBO, maar de leden vroegen unaniem of ik niet wilde opstappen.”
De EUBO blijft bestaan en houdt ook het kantoor in Zwijndrecht aan. “Het plan ligt op de plank. Als er voldoende schippers een intentieverklaring willen tekenen of er is voldoende geld als garantie, dan kunnen we zo van start gaan. Maar dat is dus niet aan ons. Laat anderen het nu maar oppakken. De bonden of andere samenwerkingsverbanden.” Van Megen benadrukt dat er geen reactie is geweest van de NMa, waardoor de leden besloten de zaak niet door te zetten. Wat wel een rol speelde, is de teleurstelling over het uitblijven van een rapport van binnenvaartambassadeur Arie Verberk.

EUBO
Anton van Megen heeft vorig jaar de EUBO opgericht (European United Barge Owners) met de website ‘schippersvoorschippers.nl’ waarmee de mogelijkheid werd geschapen de markt transparanter te maken voor de schippers. Bij de EUBO zijn inmiddels inclusief donateurs zo’n 180 mensen betrokken, voornamelijk schippers. Enkele maanden geleden lanceerde hij het plan om nieuwe coöperaties op te richten, waarbij de aangeslotenen hun schip ter beschikking stelden, dat door de betreffende coöperaties zou worden verhuurd aan bevrachters en verladers, tegen een tarief dat beduidend hoger lag dan het huidige markttarief. Het plan bracht de gemoederen wel in beweging met veel discussies. Bevrachters waren niet blij met het plan. Hoewel Anton van Megen altijd volhield dat de bevrachters er ook hun voordeel mee zouden hebben kunnen doen, blijkt uit zijn verhaal dat zij er uiteindelijk bij in zouden schieten. Hij zegt: “De verlader hoeft niet meer te betalen als de schipper meer krijgt.” Die hogere vergoeding voor de schipper zal toch ergens vandaan moeten komen. Daar zal zeer waaarschijnlijk de bevrachter voor op moeten draaien. Daar duidt Van Megen ook op als hij stelt: “Het is de structuur van de markt waardoor de vrachtprijs niet terugkeert naar het niveau van vóór 2008. Er is namelijk wel weer net zoveel lading als toen.” Hij denkt niet dat het aan de overcapaciteit ligt. “Er is zeven procent aan laadcapaciteit bijgekomen sinds 2008, maar toen was er sprake van ondercapaciteit. Er was geen schip te vinden.”

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.