De Rotterdamse haven zet in op nog grotere volumes containers die kunnen worden overgeslagen. Het einde van die ambitie is voorlopig niet in zicht. Op de Maasvlakte worden de terminals verder uitgebreid. Om de kades daar geschikt voor te maken, wordt de Prinses Amaliahaven verder uitgebreid in opdracht van Havenbedrijf Rotterdam.
APM Terminals en RWG beschikken in de Prinses Amaliahaven over containerterminals met respectievelijk 1.500 en 1.700 meter kade. De potentiële extra stroom aan containers die de groei van de terminals kan opbrengen, is zo’n 4 miljoen TEU. De werkzaamheden ziojn al in 2021 gestart. De nieuwbouw komt aan weerszijden van de ongeveer 2,5 kilometer lange haven.Er komen 1.825 meter diepzeekade met een kerende hoogte van 29 meter, 160 meter binnenvaartkade en 360 meter aan grondkeringen. Over een lengte van ongeveer 1,8 kilometer wordt een op palen gefundeerde achterkraanbaan aangelegd, waar de achterste poten van de toekomstige containerkranen over komen te rijden. Met dit project wordt – op 725 meter na – het gehele in 2015 in gebruik genomen havenbekken ingekaderd.
Duurzaam
Tijdens de uitvoering van het gehele project staat duurzame bouw centraal. Voorbeelden van duurzame oplossingen tijdens de bouw:
- De kades worden uitgerust met een uitgebreid pakket aan sensoren om krachten en eventuele vervormingen te monitoren.
- Op twee locaties worden zogenoemde ECOncrete blokken aangebracht. Deze fungeren als kunstmatige verticale riffen om de biodiversiteit onder water te stimuleren.
- Speciale aandacht wordt gegeven aan het verminderen van emissies tijdens de aanleg. Door het inzetten van materieel op Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) en elektrisch bouwmaterieel wordt de schadelijke uitstoot tijdens het werk fors gereduceerd.
- De hinder voor de omgeving wordt zoveel mogelijk beperkt door bouwmaterialen grotendeels over het water aan te voeren. Zo wordt er ook voor gezorgd dat de operationele processen van de containerterminals tijdens de uitvoering van het project zo min mogelijk hinder ondervinden.