Voor de komende vijf jaar gunt Rijkswaterstaat (RWS) het in stand houden en monitoren van de vaarwegbodems in Zuid-Holland aan Van den Herik-Sliedrecht. Baggerwerk is een belangrijke activiteit binnen dit contract. De aanpak van Van den Herik om CO2-uitstoot te beperken gaf volgens Rijkswaterstaat de doorslag voor de keuze van de aannemer.
Ook zeven sluizen
Op 1 juli start Van den Herik met het op diepte houden van de zeevaartgeulen Oude Maas (stroomopwaarts vanaf de Spijkenisserbrug), de Dordtse Kil en het Hollands Diep inclusief de oversteek naar Moerdijk.
Ook het op diepte houden van de hoofdtransportassen Nieuwe Maas, Boven-Beneden- en Nieuwe Merwede, de Noord en hoofdvaarwegen Bergsche Maas, Lek, Amer, Hollandse IJssel vallen onder het contract. Dat geldt ook het Zuiddiepje, het Wantij en natuurgebied Brabantse- en Zuid-Hollandse Biesbosch. Tot slot gaat Van den Herik ook nog zeven sluizen onderhouden, zoals de Volkeraksluizen en de Algerasluis.
Achtertuin
‘’Het is van groot belang voor een vlotte en veilige scheepvaart dat onze vaarwegen op diepte blijven en onze sluizen goed functioneren”, zegt Maarten Janknegt, projectmanager bij Rijkswaterstaat. “Daarom zijn we blij met een professionele partner als Van den Herik die dit belangrijke werk voor ons gaat uitvoeren.”
Voor de van origine Sliedrechtse waterbouwer is dit werk een thuiswedstrijd. Het in 1946 opgerichte familiebedrijf is onder andere gespecialiseerd in baggerwerkzaamheden. Van den Herik is sinds 1986 met het hoofdkantoor en een eigen haven gevestigd aan de oever van de Beneden Merwede. Directeur Jan Huijbers: “We vinden het een mooie taak om onze ‘eigen achtertuin’ waar we met onze vloot veelvuldig gebruik van maken in topconditie te krijgen en te houden.”
Milieu Kosten Indicator
Rijkswaterstaat wil haar CO2-uitstoot en de gevolgen die de uitstoot heeft zo klein mogelijk houden. Het doel is om in 2030 klimaatneutraal te werken. De Milieu Kosten Indicator (MKI) is hierbij een belangrijk instrument. Daarmee berekent de vaarwegbeheerder de milieueffecten van infrawerken. Hoe lager de waarde, hoe lager de milieubelasting en hoe groter de bijdrage aan CO2-vermindering.
Ook voor dit onderhoudscontract is de MKI een doorslaggevende factor gebleken. Per baggervak en per grondsoort heeft Van den Herik nauwkeurig bekeken welk materieel het werk met de minste uitstoot kan uitvoeren. Dat levert volgens het bedrijf zelf een bijzondere mix van materieel op. Voor dit contract komen zeevaart (hoppers) en binnenvaart (kraanschepen) samen.