- Advertentie -
- Advertentie -
HomeHaven van Lommel opent deze lente met containerterminal

Haven van Lommel opent deze lente met containerterminal

- Advertentie -

Delen

Bedrijventerrein Kristalpark III in Lommel krijgt een aansluiting op het water. De nieuwe kade is al klaar en moet de drempel voor de bedrijven verlagen om de binnenvaart in te schakelen. Op 25 februari startte De Vlaamse Waterweg met het baggerwerk op het Kanaal naar Beverlo.

Het Kanaal naar Beverlo is een 15 kilometer lange aftakking van het Kanaal Bocholt-Herentals, bij de ‘Blauwe Kei’ in Lommel. Het is volgens vaarwegbeheerder De Vlaamse Waterweg een belangrijke schakel voor watergebonden industrieën. Deze klasse II waterweg is geschikt voor schepen tot 55 meter lang, 6,60 meter breed en een laadvermogen tot 650 ton.

Port of Lommel

Port of Lommel, zoals de haven gaat heten die aan het Kristalpark wordt aangelegd, moet de binnenvaart versterken als logistieke schakel en tegelijkertijd het bedrijventerrein een extra boost geven als multimodaal knooppunt. “Hierdoor wordt de regio Noord-Limburg aantrekkelijker voor bedrijven die inzetten op duurzame transportoplossingen”, zo is de bedoeling van De Vlaamse Waterweg.

“De binnenvaart biedt een betrouwbaar en milieuvriendelijk alternatief voor wegtransport”, legt de vaarwegbeheerder in een persbericht uit. Daarom investeert De Vlaamse Waterweg niet alleen in grote vaarwegen, maar ook in de meer dan 400 kilometer aan kleinere kanalen en rivieren in Vlaanderen. “Ze spelen een cruciale rol in de modal shift naar duurzamer transport en dragen bij aan de vermindering van zowel CO2-uitstoot als verkeersdruk.”

Kleine waterwegen

“Het gebruik van kleine waterwegen is een cruciale schakel in de transitie naar duurzamer transport”, zegt Dominique Van Hecke, algemeen directeur van De Vlaamse Waterweg. “Dankzij deze investering in het onderhoud van dit kanaal en de kom versterken we niet alleen de logistieke positie van de regio, maar dragen we ook bij aan een groenere toekomst.”

“Door de directe verbinding met de waterweg wordt het Kristalpark aantrekkelijker voor bedrijven die inzetten op duurzaam transport. Het noordelijke deel van de kade, dat later zal worden ontwikkeld, biedt extra mogelijkheden voor het vervoer van bulkgoederen.” Aldus Van Hecke.

BCTN

De nieuwe kade in Kristalpark III wordt deels geëxploiteerd door BCTN, de Nederlandse operator van negen inland terminals in Nederland en België. “Met deze nieuwe kaai creëren we niet alleen logistieke voordelen, maar maken we ook een groot verschil voor het klimaat”, zegt David Huybrechts, gedelegeerd bestuurder bij BCTN België. “Dit is een voorbeeld van hoe publiek-private partnerschappen kunnen leiden tot innovatieve en duurzame oplossingen.”

De eerste containerschepen worden in de lente verwacht. Huybrechts: “We zijn intussen in orde met alle vergunningen om containers te verschepen.” Ook de infrastructuur op de loskade is inmiddels klaar.

BCTN zal twee shuttlediensten per week op Port of Lommel uitvoeren. Deze diensten worden een belangrijk instrument om het vrachtverkeer op de weg te verminderen. Dankzij deze investering zullen er dagelijks tot 100 vrachtwagens minder op de weg zijn.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -