- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsHybride veerboot in Hamburg

Hybride veerboot in Hamburg

- Advertentie -

Delen

HADAG Seetouristik und Fährdienst AG heeft in de haven van Hamburg de eerste van drie hybride veerboten met eVSP-technologie (Voith Schneider-propellers)  in gebruik genomen.

Twee nieuw ontwikkelde vijfbladige 9X5/100 eVSP’s drijven het schip aan. Voith is ook verantwoordelijk voor het optimaliseren van de scheepsromp.

HADAG-schepen varen sinds 1888 door de haven van Hamburg en op de rivier de Elbe, 365 dagen per jaar (330.000 zeemijl). In samenwerking met de Hamburgse Openbaar Vervoer Vereniging exploiteert HADAG het lokale veerverkeer op acht lijnen met twintig pieren. Het nieuwste vlaggenschip in de vloot is de hybride veerboot type 2030, die Voith samen met SET Schiffbau-u heeft ontwikkeld. Entwicklungsgesellschaft Tangermünde van de Heinrich Rönner Group en scheepsontwerpers van naValue GmbH uit Flensburg. “Geholpen door CFD-simulaties en geautomatiseerde optimalisatiemethoden hebben onze R&D-experts meer dan honderden individuele rompontwerpvarianten gecreëerd en hun respectievelijke energie-efficiëntieniveaus berekend, rekening houdend met de veeleisende prestatie- en verbruikseisen van de klant”, vertelt Oliver Lenz, Sales Application Manager Marine bij Voith.

Dankzij de geoptimaliseerde romp is de nieuwe veerboot groter dan alle eerdere veerboten van HADAG, met een lengte van 33 meter en een breedte van acht meter, waarmee extra ruimte voor multifunctionele ruimtes beschikbaar is en plaats biedt aan 250 passagiers, met een aanzienlijk lager energieverbruik.

De experts van Voith organiseerden trainingssessies met HADAG-kapiteins, waardoor die zich vertrouwd konden maken met de voordelen van de eVSP voordat de hybride veerboot in gebruik werd genomen.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -