Rotterdam Corridor wil aantal afvaarten verdubbelen

0
(foto Tekst & Toebehoren)

Ruim twee jaar verbinden Danser Group en European Gateway Services (EGS) nu ECT Euromax en ECT Delta op de Maasvlakte met terminals en empty depots in het Rotterdamse havengebied, waaronder die van de Waalhaven Groep en de Kramer Group. Deze Rotterdam Corridor biedt dankzij de fixed windows bij de ECT-terminals een vaste en betrouwbare dienstregeling, zo bewijst het concept.

De Rotterdam Corridor biedt ook vaste verbindingen naar de andere twee deepsea terminals op de Maasvlakte: RWG en APMT. Er zijn op dit moment drie afvaarten per week, maar de ambitie is om te groeien naar een verdubbeling van de frequentie. Met zes afvaarten per week stijgt de capaciteit naar 240.000 TEU op jaarbasis.

Overigens zijn er nog meer, soortgelijke diensten. Zoals de verbindingen tussen de RWG en Kramer City (drie keer per week) en een dagelijkse call tussen APMT-I en APMT-II en Kramer City, voor Coolport.

Bundelen

Het concept laat zien dat het op relatief korte afstand (40 kilometer) mogelijk is om succesvol containers via de binnenvaart te vervoeren. De verbinding is in trek bij partijen die een betrouwbare en snelle afwikkeling willen op de Maasvlakte-terminals.

Michel Bot van Danser Group geeft aan dat het door het bundelen van containers  mogelijk is om met grote volumes te varen tussen de Maasvlakte-terminals en de terminals in de Waalhaven en het Botlekgebied.

Fixed windows

Paul Zoeter van European Gateway Services, het transportproduct van ECT, geeft aan dat die grote volumes nodig zijn om fixed windows bij de deepsea terminals af te spreken. Met deze gegarandeerd geplande laad-/losbeurt wordt de logistieke keten betrouwbaarder en treden er minder verstoringen op in het totale proces.

Michel de Jonge van klant Almatis zegt: “Het grote voordeel is spreiding op de dag, duidelijkheid wanneer wat afgeleverd gaat worden en het ontbreken van wachttijden.” Hij raadt zoveel mogelijk verladers aan om te kiezen voor water in plaats van voor de weg. “Sluit je aan bij de efficiënte ‘rondjes’ in de Rotterdamse haven”, roept Willem Beskers van de Waalhaven Groep op.

Synchromodaal

Huntsman en Almatis gelden als voortrekkers. Zij vroegen Waalhaven Group en logistiek dienstverlener Agility om meer trucks van de weg te halen en per schip van en naar de haven te vervoeren. Aansluiten bij de Rotterdam Corridor was daarbij een logische keuze.

Inmiddels maken zij gebruik van de Rotterdam Corridor, die betrouwbaarheid en flexibiliteit waarborgt, mede door de inzet van een synchromodale oplossing: meerdere modaliteiten naast en met elkaar gecombineerd. Door het samenbrengen van de verschillende ketenpartijen in de Rotterdam Corridor werkt men gezamenlijk aan verdere optimalisatie en verduurzaming van de afhandeling van containers. Het bundelen van de ladingvolumes van verladers is een belangrijke voorwaarde voor het succes.

Joint Corridors Off-Road

De Rotterdam Corridor is als zodanig opgenomen in het landelijk programma ‘Joint Corridors Off-Road’ van de Topsector Logistiek. Het doel van dit programma is om partijen samen te laten werken aan het opschalen en optimaliseren van de verbinding.

Als onafhankelijke organisatie is NewWays Zuid-Holland ingeschakeld. Die zet zich in om samen met diverse partijen meer verladers en logistieke dienstverleners te helpen de overstap te maken naar de Rotterdam Corridor.

 

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.