Europese subsidie voor Limburgse havens gunstig voor binnenvaart

0
Het ‘Rhombusplan’ draait om een ruit waarbinnen multimodaal wordt samengewerkt in Nederland, België en een deel van Noordrijn-Westfalen. (illustratie Provincie Limburg)

De Europese Commissie stelt 10,4 miljoen euro beschikbaar voor drie Limburgse havens: Heijen (Gennep),  Venlo en Lanaken. Limburgse Gedeputeerde Staten had de subsidie (CEF: Connecting Europe Facility) aangevraagd voor verbetering van goederentransport over water op de verbinding Antwerpen-Luik-Venlo-Nijmegen-Rotterdam.

De CEF is een financieringsinstrument van de Europese Unie voor meer groei, banen en concurrentievermogen. De EU stimuleert hiermee gerichte investeringen die de ontwikkeling van Trans-Europese Transportnetwerken (TEN-T) ondersteunen.

Gedeputeerde Joost van den Akker (Economie, Logistiek, Onderwijs en Sport) zegt: “De waardering vanuit Brussel betekent een geweldige impuls voor de binnenvaart: duurzaam, efficiënt en grensoverschrijdend transport per schip binnen het goederenvervoer. Een mooie opsteker voor de Limburgse economie.”

Lading naar het water

De upgrades zorgen voor verbeterde navigatiecondities en meer capaciteit voor de doorvaart van schepen, aldus de provincie. Ook zorgt het voor betere afhandeling langs de waterkant van verschillende goederenstromen waardoor combinaties met andere transportvormen kunnen plaatsvinden. Dat moet helpen gemakkelijker lading naar het water te verschuiven.

Toekenning van de subsidie is vooral te danken aan de aanpak van een capaciteitsknelpunt op de drie terminals, staat in de bekendmaking door de Europese Commissie. Gedeputeerde Hubert Mackus (Landbouw, Landschap en Mobiliteit) zeg in een reactie: “Onze strategie vanuit de goederenruit ‘Rhombus’ heeft een mooi resultaat opgeleverd en wordt door Brussel goed gewaardeerd, waarbij we vanzelfsprekende grensoverschrijdende stappen zetten. We werken voortvarend samen met al onze partners, en die aanpak is succesvol.”

Rhombusplan

Met behulp van deze CEF-financiering wordt het zogeheten ‘Rhombusplan’ werkelijkheid. Dit betreft een ruit waarbij Nederland, België en een deel van Noordrijn-Westfalen multimodaal worden benaderd. Doel is om te komen tot een netwerk waarbinnen modal shift van de weg naar water en spoor wordt gerealiseerd.

Hierdoor kan de infrastructuur binnen deze ruit optimaal gebruikt worden en draagt het bij aan het verminderen van de congestie op de belangrijkste Europese (achterland)verbindingen van het TEN-T-netwerk.

Topcorridors

Het Rhombusplan is onderdeel van de nationale aanpak topcorridors van de rijksoverheid. In 2017 bereikten het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincies Gelderland, Noord-Brabant, Limburg en Zuid-Holland, het Havenbedrijf Rotterdam en de Topsector Logistiek overeenstemming over de verbetering van de goederenvervoercorridors in het oosten en zuidoosten van het land.

Door de krachten tussen overheden en met bedrijven te bundelen, en samen een subsidieaanvraag te doen in Brussel, kunnen er grote stappen worden gemaakt binnen de topcorridors, zo is de bedoeling.

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.