Rijnaarde breidt uit met tankvaart

0
Mts Trudy. (foto FlylieDutch)

Rijnaarde Global Trading en Logistics is al zeventien jaar een gerenommeerde naam in het vervoer van droge lading. Met acht medewerkers hebben ze dagelijks zo’n vijftig schepen in de vaart. En naast de binnenvaart biedt Rijnaarde ook oplossingen voor zeevaart, opslag, overslag en voor- en natransport. Sinds kort is daar tankvaart bij gekomen. Onder de vlag van Rijnaarde Tankvaart is de eerste tanker in de vaart genomen: het mts Trudy.

Directeur Roy Pel verklaart de stap richting tankvaart: “De markt is continu in beweging en ladingstromen veranderen door bijvoorbeeld strikter klimaatbeleid. We zien dat het ladingpakket aan het verduurzamen is.” 

“Door als Rijnaarde ook tankvaart te gaan aanbieden, kunnen we onze activiteiten uitbreiden en ons transportaanbod vergroten, op een duurzame manier bovendien. En in de persoon van onze nieuwe commercieel directeur Rob de Leeuw hebben we iemand in huis gehaald met jarenlange ervaring in de tankvaart.”

Mts Trudy

Inmiddels vaart het eerste tankvaartschip van Rijnaarde over de Europese rivieren: de
Trudy. Het type C-schip, gebouwd door Gebr. De Jonge en Breko Shipbuilding & Repair, is 86 x 9,60 meter en gaat biobrandstoffen en lichte chemie vervoeren in het ARA-gebied. 

Commercieel directeur Rob de Leeuw is gelukkig met het schip, dat de naam van zijn moeder heeft gekregen. “Gebroeders De Jonge en Breko hebben kwaliteit geleverd. Het is fijn om zulke goede partners te hebben. De Trudy is een geweldige aanwinst voor onze vloot.” 

Rob de Leeuw (links) en Roy Pel. (foto Rijnaarde)

Speciaal

Het is bovendien een schip dat klaar is voor de toekomst. “We lopen met de Trudy ver vooruit op wat de norm is. Daar zijn we trots op. Het schip is uitgerust met twee Scania DC-13 312A Stage V-motoren en twee John Deere Stage V-generatorsets. We reduceren daardoor 90 procent stikstof en CO2.” 

En ook aan klanten en schippers is gedacht. De Leeuw: “De Trudy heeft gecoate tanks en de lading kan verwarmd worden. En het schip is ongelofelijk stil in de woning: onder de 48 decibel. We kunnen de schippers dus een heel fijne woon- en werkomgeving
bieden.”

Voor De Leeuw is de Trudy een schip met veel emotionele waarde: “Ik heb in mijn carrière meerdere tankschepen gebouwd, maar de Trudy is de meest speciale. Trudy is de naam van mijn moeder. En mijn vader had vroeger ook een tanker die de Trudy heette. Het mooist vind ik dat mijn ouders trots zijn op het schip. Ik vind het bijzonder dat ik mijn ouders dit nu kan teruggeven.”

Met het oog op de toekomst

Rijnaarde heeft nog drie tankschepen in aanbouw: de Ariël, de Aquata en de Marie Jose. Schepen met een laadcapaciteit van 1.600 ton en (natuurlijk) allemaal uitgerust met Stage V-motoren. 

Roy Pel: “Als Rijnaarde willen we bijdragen aan een duurzame binnenvaart door te investeren in bijvoorbeeld techniek. Transport over water blijft ook in de toekomst een belangrijke vorm van transport, maar daarbij moeten er ook nog stappen gezet worden om de doelstellingen en ambities van de Green Deal waar te maken.”

We kijken samen met schippers en andere relaties wat we samen kunnen doen. En niet alleen omdat dat moet, maar vooral omdat we onze verantwoordelijkheid wíllen nemen. In alle opzichten bouwen aan duurzame partnerschappen en antwoorden geven op de behoeftes die er in de binnenvaart zijn, daar gaan we voor!”

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.