“Taalproblemen in binnenvaart zorgen voor toename aanvaringen”

1
Pointer is het crossmediale journalistieke platform van KRO-NCRV.

Crossmediaal journalistiek platform Pointer (van KRO-NCRV) besteedt vanavond om 19.00 uur op NPO Radio 1 in een reportage aandacht aan ongelukken in de binnenvaart. “Gemiddeld een keer per week vindt er een aanvaring plaats tussen twee binnenvaartschepen”, zo komt in de reportage naar voren. “Bijna de helft van die aanvaringen komt door communicatieproblemen omdat schippers niet dezelfde taal spreken.” Vertegenwoordigers van BLN-Schuttevaer en de Nationale Nautische Verkeersleiders Opleiding zeggen in Pointer dat zij voorstander zijn van het invoeren van Engels als uniforme voertaal.

Engels als voertaal

BLN-Schuttevaer vindt dat er iets moet veranderen om het groeiend aantal aanvaringen tegen te gaan. Beleidsadviseur Onderwijs Bas Struijk zegt in de reportage: “Er zijn steeds meer gemengde bemanningen. Engels als officiële voertaal zal een bijdrage leveren aan de veiligheid. Het sluit beter aan op de praktijk.”

Ook de Nationale Nautische Verkeersleiders Opleiding vindt dat er voortaan één taal moet worden gesproken. Andreas Keller, hoofd opleidingen, zegt: “Een feit is dat bemanningen steeds minder Duits georiënteerd zijn. We worden ingehaald door de realiteit, dat is communicatie in het Engels.”

Internationale bedrijfstak

De huidige regelgeving schrijft voor dat schippers communiceren in de taal van het land waar ze varen óf, als ze die taal niet machtig zijn, in het Duits. Het gaat om communicatie tussen schepen onderling maar ook met havenautoriteiten, sluizen of terminals.

Door personeelsgebrek komen er steeds meer buitenlandse werknemers, aldus de makers van Pointer vast. “Dat zijn vooral Oost-Europeanen en tegenwoordig ook Filippijnen. Onderzoeksbureau Intergo stelde in februari van dit jaar vast dat sinds 2014 het aantal aanvaringen stijgt en dat die vooral het gevolg zijn van miscommunicatie, geen communicatie of een taalbarrière.”

Bemanningsrichtlijn

In 2017 werd een Europese richtlijn opgesteld waarin de eisen voor bemanningen van binnenvaartschepen gelijkgetrokken zijn. In januari 2022 gaat die richtlijn in. De Pointer-makers: “Een belangrijke eis voor toekomstige binnenvaartschippers en -kapiteins is het afleggen van een praktijkexamen waarin communicatie nadrukkelijk aan bod komt. Het was de bedoeling dat er ook een uniforme voertaal zou worden afgesproken, maar dat is nog niet gelukt.”

 

 

Article bottom ad

1 reactie

  1. Engels? Ik zou kijken wat het grootste vaargebied is ik denk dat we dan op duits uitkomen. Maar mijn ervaring leert me dat de meeste ongevallen voorkomen uit onervarenheid en gewoon simpelweg niet opletten.

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.