In 2023 deden zich geen ernstige ongevallen met schepen voor in de Rotterdamse haven. Dat was voor het eerst in vijf jaar. Het aantal minder ernstige ongevallen steeg wel: van 137 naar 159. Daarbij ging het vooral om “parkeerschades” zoals (Rijks)havenmeester René de Vries ze noemt. Hij kijkt terug op een veilig jaar, maar het aantal incidenten met de passagiers- en pleziervaart blijft om aandacht vragen.
Het aantal bezoekende zeeschepen in de Rotterdamse haven daalde aanzienlijk van 29.029 naar 27.886. Het aantal en binnenschepen ging van 97.459 naar 89.183. Nadat het aantal de afgelopen jaren afnam door schaalvergroting (minder maar grotere schepen) schrijft De Vries het nu toe aan de economische teruggang. De overslagcijfers die Havenbedrijf Rotterdam binnenkort bekendmaakt, zullen dat bevestigen.
Vaargedrag
Bij de presentatie van de nautisch jaarcijfers op 24 januari kwam vanzelfsprekend het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid over de aanvaring van een watertaxi en een rondvaartboot er sprake. Dat incident vond in de zomer van 2022 plaats, maar het rapport verscheen deze maand. Een van de aanbevelingen die de OVV doet is de meest kwetsbare gebruikers van de haven extra te beschermen: de passagiersvaart en de pleziervaart.
Daar kan De Vries zich helemaal in vinden: “We zien het gebruik van het vaarwater in de stadsregio drukker en drukker worden. We doen ons best om het vaargedrag in de recreatie- en passagiersvaart te beïnvloeden. Maar dat is niet genoeg.”
“We praten al enige tijd met het ministerie over het maken van aparte vaarstroken voor pleziervaart en passagiersvaart, maar nog niet met het gewenste resultaat. Het zou een goede zaak zijn als we dit jaar komen met concrete maatregelen op de Nieuwe Maas.”
‘Fietspaden’
De Nieuwe Maas is een hoofdvaarweg. Daardoor moet de Rotterdamse havenmeester dergelijke maatregelen overlaten aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De Vries ziet in het OVV-rapport steun voor zijn voorstel om ‘fietspaden’ in te stellen op het drukke vaarwater tussen Willemsbrug en Parkhaven. Hij verwacht dat hij het ministerie nu alsnog meekrijgt en de ‘fietspaden’ er dit jaar komen. Deze vaarstroken, dicht langs de stuurboordwal zijn dan aangewezen voor de langzaam varende recreatievaart. Snellere schepen moeten meer naar het midden van de vaarweg.
Verder wil De Vries dat de maximumsnelheid naar 50 kilometer per uur gaat. Nu is dat nog 100 kilometer. RHIB’s varen geregeld met die hoge snelheden. Dat is ongewenst met het drukke scheepvaartverkeer op dit deel van de nieuwe Maas, aldus de havenmeester. “Daar heeft de OVV zich niet over uitgesproken, maar dit onderwerp ligt ook op tafel in Den Haag.”
Derde stadsbrug
Onlangs hebben Rotterdam en het ministerie van I en W de handtekeningen gezet voor de financiering van de plannen waar de nieuwe, derde stadsbrug deel van uitmaakt. Net als de binnenvaart was De Vries voorstander van een tunnel tussen De Esch en De Veranda en tegen een brug, omdat de nautische veiligheid daardoor verslechtert als de vaarweg smaller wordt door pijlers in de rivier.
Hoewel de ontwerpen nog gemaakt moeten worden, is dat laatste van tafel, aldus De Vries. “Ik was geen voorstander van het plan zoals het toen lag. Ik heb toen een brief geschreven naar de wethouder en de gemeenteraad. Nu is er een besluit genomen door het college. Ik ben als havenmeester Rotterdam aangesteld door het college, dus ik ben loyaal aan de besluiten. Ik werk eraan mee, maar ik blijf natuurlijk aandacht vragen voor de nautische veiligheid. En op basis van wat ik nu weet, komen de pijlers buiten de vaarweg. Dus daar ben ik gelukkig mee.”
geweldig idee, de ervaren pleziervaart gebruikers wisten dit in feite al, als je op de Oude Maas bij Spijkenisse onder de bruggen vaart is dat denkbeeldige fietspad voor ons al jaren een veilige vaart met name als die duwbakken zich in de route bevinden voel je de stroming en ga je alle kanten behalve de goede op, onze ervaring is dat als wij naar Rotterdam een dagtocht maken er op zeker een officieel fietspad zou moeten komen, bij de Parkhaven dat stel halvegare piloten van die Taxi bootjes zwaar in de gaten te houden, het schijnt dat zij er de grootste lol in hebben om de pleziervaart in de Parkhaven lekker te jennen, krap voor je langs en op hoge snelheid er van door gaan geeft voor een sloep een gevaarlijke golfbeweging die de nodige paniek aan boord veroorzaakte, wij gaan er regelmatig richting de sluis om de Delftse tocht te kunnen varen, de eerstvolgende keer nemen wij wat voorwerpen mee om die piloten eea duidelijk te maken, Safety First zeker voor mijn familie en vrienden