Het aantal (zeer) ernstige scheepsongevallen op de Nederlandse binnenwateren is in 2024 opnieuw gestegen. Vorig jaar werden 221 incidenten geregistreerd, tegenover 208 in 2023 en 188 in 2022. De stijging zet een trend voort die sinds 2021 zichtbaar is. Dat blijkt uit cijfers van Rijkswaterstaat die minister Robert Tieman van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer heeft aangeboden.
Volgens de minister vraagt de ontwikkeling “om meer aandacht” voor de nautische veiligheid. In het najaar wordt de Kamer geïnformeerd over de resultaten van de Monitor Nautische Veiligheid, waarin het langjarige risicobeeld over 2013-2023 wordt geschetst.
Van de 221 ernstige ongevallen in 2024 vond 121 keer plaats met de beroepsvaart. Dat is een lichte stijging ten opzichte van 2023, toen het 118 keer gebeurde. De recreatievaart was 101 keer betrokken, vijf keer meer dan het jaar ervoor.
Aanvaringen met bruggen en sluizen
Binnen de beroepsvaart valt vooral de toename van aanvaringen met infrastructuur op.
In 2024 werden 57 van zulke ongevallen geregistreerd, tegenover 52 in 2023. In 33 gevallen ging het om een aanvaring met een brug of sluis.
Opvallend is dat het aantal slachtoffers lager was dan in voorgaande jaren.
In totaal waren er drie doden te betreuren: twee in de beroepsvaart en één in de recreatievaart. De twee doden in de binnenvaart vielen bij een eenzijdig ongeval en een aanvaring met een object. Ter vergelijking: in 2023 vielen er acht doden en in 2022 zelfs 21.
Het aantal gewonden nam juist toe. Vorig jaar raakten 62 mensen gewond bij scheepsongevallen op de binnenwateren, meer dan in 2023 (47) en in de jaren daarvoor.
Lees ook: Schip vaart deuren sluis Lith kapot
Langjarig beeld
Sinds 2021 stijgt het aantal ernstige ongevallen. In dat jaar werden er 148 geregistreerd. In 2022 liep het op naar 188, in 2023 naar 208 en in 2024 dus naar 221. Ter vergelijking: in 2020 stond de teller op 175 en in 2019 op 160.
Minister Tieman wijst erop dat de risico’s van aanvaringen met infrastructuur in de beroepsvaart en eenzijdige ongevallen in de recreatievaart al eerder zijn gesignaleerd.
“Om de gesignaleerde risico’s zo veel mogelijk te mitigeren zijn verschillende maatregelen genomen, waarover uw Kamer eerder uitgebreid is geïnformeerd,” aldus Tieman.
Voor de recreatievaart worden op dit moment mogelijke verbetermaatregelen beoordeeld op haalbaarheid en effectiviteit.
OVV onderzoekt
De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) heeft aangekondigd onderzoek te doen naar de vele aanvaringen van binnenvaartschepen met bruggen, sluizen en andere objecten. Uit de cijfers blijkt dat dit type incident al jaren een groot aandeel heeft in de totale ongevallenstatistieken.
Op de Noordzee was juist een daling zichtbaar. Daar werden in 2024 in totaal 37 scheepsongevallen geregistreerd, waarvan 2 zeer ernstige en 4 ernstige. Voor het eerst sinds 2018 vielen er geen doden of gewonden.
Lees ook: OVV doet onderzoek naar aanvaringen met bruggen en sluizen
De jaarlijkse ongevalscijfers worden afgestemd met vertegenwoordigers van beroeps- en recreatievaart. Zij worden ook betrokken bij de actualisatie van het Beleidskader Maritieme Veiligheid, waarin maatregelen zijn opgenomen om risico’s op de binnenwateren te verkleinen. Volgens Tieman worden de gegevens uit de Monitor Nautische Veiligheid gebruikt om dit beleidskader bij te stellen.