De stremming op het Julianakanaal tussen Berg en Obbicht gaat langer duren. Rijkswaterstaat gaat ervan uit dat schepen niet eerder dan maandagmiddag 6 maart kunnen passeren.
“Aanleiding van de verlenging is dat we nog niet duidelijk hebben onder welke voorwaarden de scheepvaart de bouwkuip veilig kan passeren”, licht Rijkswaterstaat op 1 maart toe. Eerst was het idee dat schepen vanaf 3 maart weer van het kanaal gebruik zouden kunnen maken.
Bouwkuip
De bouwkuip die was aangelegd voor de verbreding van het Julianakanaal tussen Berg en Obbicht, is op 23 februari volgelopen doordat een deel van de damwand was verzakt. Sindsdien ligt de scheepvaart op dit deel van het kanaal plat.
Om de beschadigde damwandplaten te kunnen verwijderen heeft aannemer Van den Herik Sliedrecht eerst een ringdijk om het gat geplaatst en vervolgens moet het kapotte deel van de damwand worden verwijderd en vervolgens vervangen.
Einde van stremming nog onzeker
Onderzoeksbureau Deltares is deze week met het onderzoek naar de veiligheid van het scheepvaartverkeer gestart. Het kan vrijdag 4 maart “een eerste vorm van advies” geven, aldus Rijkswaterstaat.
“Dit betekent dat de stremming verlengd moest worden. We zullen vrijdag zeer waarschijnlijk niet voldoende informatie hebben om een datum van einde stremming te kunnen noemen. Tegelijkertijd willen we de branche zo goed mogelijk informeren.”
Nu geeft de vaarwegbeheerder aan dat de stremming in elk geval tot en met 6 maart 12.00 uur zal duren. “Mócht het eerste advies vrijdag genoeg aanknopingspunten geven om het gestremde gedeelte van het Julianakanaal veilig te kunnen vrijgeven, dan gaan we daar dit weekend mee aan de slag.”
Sint Servaasbrug blijft in hoogstand
Maar het kan dus ook zijn dat schepen langer moeten omvaren. Om de scheepvaart tegemoet te komen, blijft de Sint Servaasbrug in Maastricht langer in de hoogstand. Die brug wordt sinds eind november 2022’s avonds en ’s nachts niet meer bediend doordat de camerabeelden voor de medewerkers van de bediencentrale zonder daglicht niet duidelijk genoeg zijn.
Schepen moet door de problemen met de bouwkuip op het Julianakanaal omvaren via het Albertkanaal. Door de beperkte bediening van de Sint Servaasbrug zou de omvaarroute ook belemmerd zijn. Met de permanente hoogstand van de Servaasbrug is deze stremming weggenomen.