- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwStrandway is op weg

Strandway is op weg

- Advertentie -

Delen

Boskalis nam reeds de Shoalway en Causeway in gebruik. Deze Strandway krijgt er eind dit jaar nog het zusje Freeway bij. Het zijn vrijwel gelijkwaardige hoppers van 90 x 19 x 7,25 meter en 4.500 cbm groot, waarbij de focus ligt op duurzaamheid evenals het eenvoudig aansturen van het gecompliceerde functioneringsproces door relatief weinig energie en slechts acht bemanningsleden!

Niettemin functioneert de Strandway met elf Caterpillars. Totaal 9.472 kW! De perspomp vraagt de meeste power. Door twee 1.825 kW sterke Cats op één Stork-tandwielkast perst deze Strandway zich letterlijk worldwide in projecten die vragen om transport over grote afstand.

(foto’s Johan de Witte)

Niet alleen met deze extreem sterke perspomp onderscheidt de Strandway zich. Als werkschip is het een jacht in afwerking en om bijvoorbeeld 4.500 cbm zand/slib in een uur binnenboord te krijgen en op locatie door de rainbow in een halfuur op een strand te spuiten of via bodemkleppen in een paar tellen te lossen, komt nogal wat bij kijken!
Bijvoorbeeld 900 millimeter diameter pers- en zuigleidingen met een dubbele huid van 12 millimeter staal- en 15 millimeter binnenwand van zogeheten GCC. Dit Fedur-materiaal is vijf maal harder dan staal, waardoor er grote slijtvastheid en minder gewicht is.

Wow-effect
Voor de jetpompen staan tweemaal 750 kW enzovoort. De machinekamers hebben een wow-effect. El-Tec Electrotechniek heeft deze geïnstalleerd. Beneden langs de beun laat een uitstekend gelaste en afgewerkte constructie zich bekijken. Indrukwekkend van steven tot spiegel. De Strandway is op weg!
Op de brug zien we één van de kapiteins, Willy Hofman, die nog maar vijf werkdagen voor de proefvaart de ontwikkelingen op zijn brug in kalmte waarneemt. Alles naar tevredenheid?, vragen we, doelend op de veelheid aan apparatuur, touchscreens en lessenaars. “Jawel, het begint erop te lijken. We zijn reeds met de complete crew aan boord. Dat werkt. Je ervaart nu wat je straks moet doen. Bij de twee vorige hoppers heb ik eveneens de lessenaars kunnen helpen indelen en het schip ook ingevaren.’
‘Eind dit jaar blijf ik op de Freeway, die nog in aanbouw is. Het zijn uitstekende productieschepen en ze manoeuvreren met Veth-azimuth thrusters optimaal.’ Hofman staat al 21 jaar op de loonlijst van Boskalis. Kenmerken van Boskalis-employés zijn onder andere: al decennialang in dienst, professioneel en diplomaten voor de firma.

Lange werkrelatie
Wim den Herder breidde zijn team uit met de afgestudeerde scheepsbouwers Pieter Maljaars en Peter de Looze. ‘Pieter is cum laude afgestudeerd en heeft de reputatie dat als hij iets heeft uitgerekend het ook klopt. Peters capaciteit ligt in nauwkeurigheid. Met je zelf blijven uitdagen, kom je zo nu en dan op een goed idee.’
Ook Gerard Admiraal staat als tweede projectleider op de loonlijst. ‘Vroeger was Gerard de tweede man bij ons aan boord. Wij kunnen met elkaar werken’, vertelt den Herder. ‘M’n neef Cees den Herder is vorig jaar onze ploeg komen versterken. Hij is een uitstekende ijzerwerker en maakt dingen voor ons à la carte. Wie ik graag wil noemen, is m’n dochter Erika, die er hard aan werkt om inkoop en financiële administratie overzichtelijk te houden.’
In 2010 vroeg Boskalis aan Wim den Herder of hij een nieuwe, circa 4.500 cbm grote hopperzuiger kon realiseren. In het verleden zelf eigenaar van hoppers, vroeg Wim zich altijd af hoe dingen beter kunnen. Zijn antwoord aan Boskalis was: ‘Ja!’ Ervaring in nieuwbouw en een lange werkrelatie met Boskalis waren de smeerolie tussen de partijen.

Het werd een eigen ontwerp, met op punten experimentele uitvoering, niettemin vanuit het principe dat een hopper efficiënt moet werken en men vooral dingen niet gecompliceerder moet maken dan nodig. Het intensief gebruik vereist aan de uitvoering minimale service- en vervangingstijd.
Binnen het bouwbudget kreeg hij vrijheid van ontwerp en inrichting. De eerste Shoalway werd een financieel en functioneel succes. Boskalis vroeg of hij er nog drie wilde bouwen!

SWB
SWB L.J. Boer in Sliedrecht en vaste onderaannemers/leveranciers hebben hierbij met hun medewerking een sterke en gewaardeerde rol. “Heel goed werk”, dat is waar Scheepswerf Boer van oudsher voor staat. Met name met deze gecompliceerde niettemin vereenvoudigde hydraulische installatie. Met of zonder inspectie werkt SWB met klasse!
‘Projecten van Boskalis zijn groot voor ons en kunnen alleen worden gerealiseerd met vakgedreven medewerkers die er voor gaan! Van administratie tot de projectleiders hebben ze zich wederom bewezen om ook de Strandway weer succesvol op te leveren. M’n pet af en een dankjewel voor de bemanning van SWB. Reparatie blijft onze core business en voor klanten met een haastklus wordt er direct aangepakt’, volgens de werfdirecteur Michel Mouthaan.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -