- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMps William Shakespeare: negen maanden van kiel tot doop

Mps William Shakespeare: negen maanden van kiel tot doop

- Advertentie -

Delen

Op zijn kantoor in Arnhem spreken we met Roderik van Veelen. Hij is managing director van Select Voyages. Al snel in het gesprek horen we dat hij stevige roots in de cruisevaart heeft, zowel op zee als op de rivier. Hij voltooide met succes zijn opleiding aan de hogere hotelschool. In zijn eerste job werd hij verantwoordelijk voor de sales van de zakelijke markt bij een grote Europese hotelketen. Later heeft hij die expertise bij de Holland America Line vijf jaar kunnen combineren met veel zeereizen.

Van Veelen maakte in 2005 de overstap naar de Europese passagiersvaart. Hij voelt zich helemaal thuis bij Select Voyages, een volwaardige speler in de markt van het rivercruisen. Binnen het businessplan van de onderneming was ruimte gemaakt voor het gefaseerd vernieuwen van de vloot.

Riviera Travel
Via zijn netwerk heeft Van Veelen dagelijkse contacten met veel touroperators. Riviera Travel is al meer dan dertig jaar een grote speler in de markt die nog steeds groeit. Voor het rivercruisen bedient het zijn gasten met de mooiste nieuwe schepen. Tijdens een gesprek in het voorjaar van 2013 ontstond een plan voor een nieuwbouw waarbij Riviera Travel alle ruimte zou krijgen om het schip volledig af te stemmen op de wensen van zijn klanten. De touroperator had zelf ook nog een wens en die hield in dat ze het schip het jaar er op al voor boekingen in zijn programma’s wilden opnemen. Een regelrechte deadline zonder escapes. Wel met de belofte dat het om een langdurige charter zou gaan.
Het management van Select Voyages kwam in contact met Peter Versluis. Die vond het een geweldig moment om het kleine grijze plekje binnen het schema van VEKA Shipbuilding definitief te kunnen invullen met “bouw van passagiersschepen”.

Lemmer
Meestal begin je gedoseerd maar Peter Versluis zag in deze ‘full speed’-opdracht een geweldige uitdaging. Versluis wist een aantal relaties en bedrijven net zo enthousiast te krijgen als zichzelf. Financieel waren er vanaf dat moment geen beletsels meer. Voor de technische afronding van het plan kon ieder zich nu concentreren op de termijnen die op het planbord gezet moesten worden voor de bouw van het casco en de afbouw.
Bij VEKA-Bijlsma in Lemmer ontstond door puur toeval ruimte voor uiterlijk negen maanden. Wel met de aantekening dat er in die periode zonder invloed van weer en wind comfortabel zou kunnen worden doorgewerkt in het droogdok van 138 x 21 x 5 meter.

Betrokken
Er werd onder aanvoering van John van Cappellen een projectgroep opgetuigd waarbinnen kansen en mogelijke tegenvallers tegen elkaar werden afgewogen. De uitslag van hun bevindingen betekende dat alle lichten op groen gingen.
Van Cappellen zegt daarover tegen ons: ‘En dat zou nooit hebben gekund zonder de onvoorwaardelijke steun van nauw betrokken ondernemingen als Dik den Hollander, Werkina Scheepselektro, Willemsen Interieurbouw en WindeX Engineering.’ Voor iedereen die aan het schip zou gaan werken zou het wel anders dan anders worden. Dit project werd voor alle betrokkenen bestempeld als een regelrechte missie. De deal werd op papier rondgemaakt met de opdrachtgevers en dat gold ook voor de staalpakketten voor de bouw van het schip.
De stevige afspraken die in het voortraject waren gemaakt, bewezen hun dienst bij de afbouw. Niemand liep elkaar in de weg omdat alles één-op-één met elkaar was afgestemd.
De eerste mijlpaal was het op tijd gereed hebben van de eerste sectie van de gastenverblijven zodat daar kon worden aangevangen met de inrichting. Daarna werd er toegewerkt naar de datum van de proefvaart en ook dat is zonder tegenvallers prima gelukt.
‘Een geweldige proefvaart’ zegt John van Cappellen. ‘De teller van de boegschroef stond op 8,5 kilometer per uur en de hoofdmotoren noteerden een gezamenlijk resultaat van 23 kilometer per uur.’ En met trots voegt hij daar nog aan toe: ‘Trillingvrij.’

Bas Sanders opereert bescheiden op de achtergrond. (foto Hans Heiligers)

Britse passagiers
Kapitein Sjaak de Kleijn vertelt ons dat hij enorm in zijn sas is met het mps William Shakespeare. Meteen bij de eerste reis had hij het gevoel dat hij al jaren met het schip manoeuvreerde.
Op zijn vorige schip heeft hij steeds met gasten van Riviera Travel gevaren; hij kent hun smaak en is er van overtuigd dat dit vlaggenschip van Select Voyages volledig aan hun verwachtingen zal voldoen. Het vijfsterrenschip biedt met zijn afmeting van 110 x 11,45 meter plaats aan 152, voornamelijk Britse, passagiers die zich gegarandeerd zullen thuisvoelen bij het licht traditionele interieur.
Hoewel hij altijd bescheiden op de achtergrond opereert heeft Bas Sanders uit Nijmegen een stevige invloed op dat interieur. Hij verzorgt naar gezamenlijke wens van de binnenhuisarchitect Liane van Leeuwen en de touroperator de schilderijen en andere kunst die we aan boord vinden. De schilderijen zijn altijd volledig in harmonie met de kleurstelling van de stoffering en de omgeving waar ze hangen. Ook de lijsten rond de doeken zijn daar op afgesteld en volgen meer dan eens de kleuren van ‘harde’ zaken zoals handgrepen van deuren en kasten. Ook daar een volledige balans, waardoor het extra accent geeft aan het comfort en rust die de kamer tegenover de gast uitstraalt.
Het werk van Bas Sanders zien we op heel veel passagiersschepen van meerdere reders. Per project kiest hij met zorg en veel kennis de juiste kunstenaar.

Peter Versluis met dochter Nova. (foto’s Hans Heiligers)

Als het schip feestelijk opgetuigd voor de doop gereed ligt, zijn de parkeerplaatsen in de omgeving van de Biesboschhaven volledig uitverkocht. Ruim tevoren hebben de gasten gebruik gemaakt van de mogelijkheid het schip te bewonderen en nu staan ze op de kade waar Peter Versluis de microfoon pakt waarbij hij wordt geflankeerd door dochters Nova en Isa.
Als we het in onze eigen woorden zouden mogen zeggen vinden we dat Peter Versluis apetrots is. ‘Het was geen simpel project’, zei hij.

Recordtijd
Hij is blij dat het traject voor de bouw van passagiersschepen voor VEKA Shipbuilding definitief zijn beslag heeft gekregen. Hij is trots dat de bouw binnen een recordtijd van negen maanden succesvol is afgerond en het schip daarmee binnen de overeengekomen tijd aan Select Voyages kon worden opgeleverd.
En omdat de zon op die dag in Werkendam toch al overuren maakte, werd die kans door Peter Versluis benut om projectmanager John van Cappellen daar eens in te zetten. Daarna werd het onherroepelijk tijd voor de plechtigheid waarbij Nova en Isa Versluis het podium betraden.
Alle complimenten voor Nova die tegenover de honderden gasten onverstoorbaar haar speech met veel moeilijke woorden luid en duidelijk overbracht. ‘Het is jammer dat William Shakespeare zelf het schip niet kan dopen’, sprak ze. ‘En daarom doe ik het nu.’ Na het applaus voor de doop volgden het volkslied en de champagne.

(Hans Heiligers)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -