Steven Lak ontvangt Grootanker bij afscheid Deltalinqs

0

Vertrekkend Deltalinqs-voorzitter Steven Lak heeft, als dank voor zijn bijzonder onderscheidende en langjarige inzet voor het havenbedrijfsleven, het Grootanker van de Haven van Rotterdam ontvangen. Dat gebeurde maandag 20 januari tijdens het 20e Jaardiner van de belangenorganisatie voor de Rotterdamse havenbedrijven en industrie.

CEO Allard Castelein van het Havenbedrijf Rotterdam prees Lak in zijn toespraak voor de manier waarop hij de haven heeft gediend in vele rollen en functies. Achtereenvolgens als ambtenaar, in de sleepwereld, de tankopslag, de droge bulk, bij het Havenbedrijf zelf, in de containeroverslag en de laatste zeven jaar als voorzitter van Deltalinqs. Castelein omschreef Lak als een verbindende, betrouwbare, standvastige partner die zijn boodschap goed over weet te brengen richting bedrijven, bestuurders, overheden en media.

Het Grootanker is de hoogste onderscheiding van de Rotterdamse haven en wordt toegekend aan iemand die een zeer onderscheidende bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van de haven. Sinds de invoering in 2006 is deze onderscheiding pas zes keer uitgereikt.

Maatregelenpakket voor de binnenvaart

In zijn laatste jaarrede zette Lak, net als voorgaande jaren, uiten wat de waarde is van de Rotterdamse haven en industrie. Als bijdrage aan de economie, de werkgelegenheid en de belastingkas van de gemeente en het rijk, maar ook als belangrijke speler in de energietransitie. Hij vroeg daarom ruimte en vrijheid om te ondernemen. “Zonder klanten geen bedrijvigheid, zonder bedrijvigheid geen welvaart en zonder welvaart geen welzijn.”

Hij ging ook in op de binnenvaart: “Voor de modal shift staat het bedrijfsleven klaar om een sprong voorwaarts te maken, die én klimaatdoelen én logistieke efficiency bevordert.” Lak bedankte de in de zaal aanwezige minister Stientje van Veldhoven (Milieu en Wonen), die als staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat een maatregelenpakket voor het spoorgoederenvervoer tot stand bracht. Daarin zit onder andere verbetering van de spoorinfrastractuur en verlaging van de gebruiksvergoeding die spoorvervoerders voor gereden kilometers moeten betalen.

De scheidend Deltalinqs-voorzitter: “Voor de binnenvaart willen wij tot een vergelijkbare gebundelde aanpak komen: ook zo’n tafel, met alle betrokkenen. Dan kan de modal shift-aanpak met rijkssteun echt van start gaan.”

 

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.