Coalitieakkoord: Deltalinqs vraagt om daden

0
Schepen in de Rotterdamse Waalhaven. (foto Tekst & Toebehoren)

Deltalinqs verwelkomt het coalitieakkoord, maar vraagt om duidelijkheid, daadkracht en focus. “Of op z’n Rotterdams: veel mooie woorden; nu effectieve daden!”

Deltalinqs, de belangenbehartiger van de logistieke, haven- en industriële ondernemingen in de mainport Rotterdam, is positief over het nieuwe coalitieakkoord van VVD, D66, CDA en ChristenUnie. Wel plaatst de vereniging kanttekeningen bij de plannen. “Wat we nu nodig hebben is slagkracht. Wij zijn tevreden met de richting, maar de ondernemers in de haven en industrie van Rotterdam hebben nu duidelijkheid, daadkracht en focus nodig. Wij gaan daarom graag in dialoog met het nieuwe kabinet om de coalitieplannen die de ondernemers in de mainport Rotterdam raken, snel effectief te laten zijn”, zegt Deltalinqs-voorzitter Victor van der Chijs.

Goede intenties

De ambitie in het coalitieakkoord om “de meest concurrerende economie van de wereld in 2030 te zijn” wordt in de haven omarmd. Dat geldt ook voor de doelstelling dat ondernemers en het vestigingsklimaat worden versterkt en gestimuleerd met een duidelijke strategie en een maakindustrie die vooroploopt inclusief een stabiel en voorspelbaar ondernemingsklimaat. Van der Chijs: “Ook hier goede intenties, maar het gaat om de uiteindelijke daden.”

Groene industriepolitiek

Op de klimaatplannen reageert Deltalinqs dat gerichte groene industriepolitiek gewenst is. “Echter, voor het opschalen is voor ondernemers in de mainport Rotterdam, die reeds forse stappen zetten, meer investeringszekerheid nodig.” Ook is nog heel veel onzeker: zoals de benutting van Europese fondsen en subsidies, de groene waterstofverplichting voor de industrie en de toekomstige inzet van het Groeifonds.

Investeren in infrastructuur

Als het gaat om logistiek en infrastructuur komt het grote belang van de mainport Rotterdam voor het verdienvermogen van Nederland onvoldoende aan bod, vindt Deltalinqs. “De ambitie om de noodzakelijke investeringen in beheer en onderhoud van de infrastructuur te prioriteren, verdient steun. De invoering van rekeningrijden moet hand-in-hand gaan met de realisatie van meer collectief en OV-vervoer in de mainport Rotterdam.”

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.