- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsStena Line voorziet twee ferries van extra vrachtdek

Stena Line voorziet twee ferries van extra vrachtdek

- Advertentie -

Delen

Stena RoRo laat op twee ferries een extra vrachtdek bouwen: de Stena Foreteller en de Stena Forerunner. Dat gebeurt op de werf China Merchants Jinling (Weihai). De schepen krijgen ook extra boegschroefcapaciteit en worden voorbereid op walstroom.

Door de vergroting neemt de vrachtcapaciteit van de schepen met 30 procent toe. De ombouw moet in de loop van 2025 klaar zijn. Daarna worden de schepen ingezet in het routenetwerk van Stena Line.

Schroeven vervangen

“We zien we de investering van de installaties op de Stena Forerunner en Stena Foreteller als een manier om de dienstverlening voor onze vrachtklanten te verbeteren”, zegt Per Westling, managing director bij Stena RoRo. “We streven ernaar om de vrachtcapaciteit te vergroten en tegelijkertijd duurzaamheid in het oog te houden. Dit maakt deel uit van Stena’s identiteit. De ondertekening van het contract met China Merchants Jinling Shipyard is een stap in de goede richting.”

In 2023 is de CO2-uitstoot van beide schepen al verlaagd door de schroeven te vervangen, siliconenverf aan te brengen en interceptoren toe te voegen. Het extra vrachtdek zal de ‘koolstof intensiteits-indexfactor’ verder verlagen en de uitstoot per vrachteenheid verder verminderen.

De tekening van de Stena Forerunner: boven zoals het schip nu is, onder met het extra dek. (illustratie Stena Line)

Duurzame ambities

“De ombouw van de Stena Forerunner en Stena Foreteller past binnen de ambitie om onze CO2-uitstoot te verminderen. Naast het verhogen van de vrachtcapaciteit met 30 procent op zowel de Stena Forerunner als de Stena Foreteller, grijpen we deze gelegenheid ook aan om te investeren in walstroom aan boord. Bij Stena Line voelen we de noodzaak om te zorgen voor zowel een duurzaam bedrijf als een duurzamer milieu”, zegt Stena Line-CEO Niclas Mårtensson.

China Merchants Jinling Shipyard is bekend terrein voor de Zweedse ferrymaatschappij. Onlangs bestelde Stena de twee hybride NewMax-schepen voor de routes op de Ierse Zee. Deze schepen komen in 2025 in de vaart.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -