Schipper Willy van Meel en echtgenote Ina Scheck van de Aladin vielen om van verbazing en van schrik toen zij woensdag 14 april na het laden van kalksteen in de Luikse haven Dars Noord achteruit de haven uitvoeren. Hun motorschip begon plotseling te zinken. Snel handelen redde de Aladin. Was was er gebeurd?
De scheur waardoor het water naar binnenliep, is inmiddels hersteld. (foto Jo Bindels)
Maandag 12 april lag de Aladin opvarig leeg beneden de sluis van Hasselt. Willy van Meel zou de volgende dag dinsdag 13 april rond 16.00 uur naar Luik vertrekken om te laden. Hij en zijn echtgenote verlieten hun schip maandag rond 12.00 uur om in hun woning in Genk te overnachten. Onderzoek heeft uitgewezen dat tussen maandag 12 april 12.00 uur en dinsdag 13 april 16.00 uur een onbekend en bijna zeker opvarig (geladen of leeg) schip een aanvaring heeft veroorzaakt en daarbij de Aladin aan stuurboord heeft geraakt.
Scheur
Naderhand bleek er aan stuurboord een scheur te zijn van vier bij dertig centimeter. Omdat deze scheur zich toen de Aladin leeg was, boven de waterlijn bevond, hebben Willy van Meel en zijn echtgenote bij aan boord gaan op dinsdag 13 april niets gemerkt.
De scheur manifesteerde zich pas toen de Aladin geladen de haven uitvoer. Door de scheur drong water naar binnen waardoor het schip begon te zinken. Bij de aanvaring waren bovendien de gasolietanks beschadigd zodat ook water de tanks binnendrong en de beide hoofdmotoren stil vielen. Onmiddellijk is Willy weer vooruit op zijn kopschroef (300 pk) naar de kraan gevaren om te lossen. Inmiddels was al drie ton gasolie naar buiten gelopen.
Toen de Aladin leeg was ontdekte men de scheur. De gewaarschuwde civiele bescherming, brandweer en politie waren intussen ook gearriveerd en de laatste maakte proces-verbaal op. De civiele bescherming legde een scherm rond de olievlek en de Aladin werd aan de kant gelegd. Ook de verzekeringsmaatschappij van Willy, Vereniging Noord Nederland, was inmiddels in kennis gesteld van het gebeuren. Hij maakte zich zorgen omdat hij weliswaar al dertig jaar schadevrij vaart, maar pas sinds vier maanden bij Noord Nederland was verzekerd. “Wij regel al het noodzakelijke”, stelde de expert Willy gerust. De expert charterde een duwboot van Fransbergen Trading & Shipping en Ad Kouwenberg haalde de Aladin op en legde hem neer bij Martin Houben in Maasbracht. Daar doken schipper, Houben en expert dieper in de schade en die is niet mis.
Veroorzaker
Door de beschadiging aan de tanks is ook gasolie de woning binnengedrongen; zowel onder de vloer als in de wanden. De expert van de Noord Nederland gaf opdracht dat te slopen en vervangen om stankoverlast in de toekomst volledig uit te sluiten. Willy is vol lof over de snelle en adequate reactie en actie van de onderlinge. De totale directe en indirecte schade beloopt vele tienduizenden euro’s en worden volledig gedekt. Voor Willy’s rekening komen wel verlies van no-claim en verlet over een periode van minstens vier weken, de geschatte duur van de reparatie.
Hij vindt het een laffe streek dat de veroorzaker is doorgevaren en vraagt zich af wat die schipper heeft bezield. Hij kan zich niet voorstellen dat de schipper niets van de aanvaring heeft gemerkt. Was hij niet verzekerd of is er een andere oorzaak, vraagt hij zich af. De veroorzaker moet toch ook schade aan zijn schip hebben opgelopen?
Willy van Meel laat het er niet bij zitten een ook Noord Nederland stelt alles in het werk om de dader op te sporen. De verzekeringsmaatschappij heeft bij de sluis van Hasselt een lijst opgevraagd van alle op- en afvarige schepen die tussen maandag 12 april 12.00 uur en dinsdag 13 april 16.00 de sluis van Hasselt zijn gepasseerd. “Het is een kwestie van tijd dat wij de veroorzaker hebben geïdentificeerd”, is de overtuiging van Willy van Meel en de expert van Noord Nederland.
(Jo Bindels)