Sensation: de naam dekt de lading

0
(foto Johan de Witte)

Sensation! De betekenis ervan beleef je wanneer je naar het fraaie casco kijkt, de chique uitvoering, de installatiekwaliteit en hoe deze dame door GeMa Services in de verf is gezet. Een tanker die loepzuiver in de spanten staat, strak tot onder de platen en is voorzien van eigentijdse inrichting. Het is een Moneymaker, gerealiseerd door RensenDriessen Shipbuilding, gebouwd in Turnu Severin en afgebouwd door Dolderman voor rekening van Leinenga Shipping.

Op 28 juni is het volop zomer aan de Schipperskade in Zwijndrecht. Wim Driessen
bedankt alle medewerkers van Dolderman en Mark Roodhart Scheepsbouw voor de uitstekende samenwerking. Klaas Leinenga onderstreept “het vakkundig en gemotiveerde team van Dolderman. Simpele bouwvergaderingen. Het was zeker een leuke tijd.”

Esmee Leinenga doopt met een cool gebaar het schip van haar ouders Klaas en Shirley, begeleid door: “Goede vaart voor bemanning en schip.” Later zegt ze: “Ik was goed geïnstrueerd. De hele dag leef je er naar toe. Zoiets blijft spannend!”

Voor een toost en spijs zet het gezelschap koers naar Restaurant Dok. Vandaag feest, morgen met de vlag van Tankmatch in de mast naar Antwerpen-Keulen.

SLK

SLK op de brug betekent ‘Shirley-Leinenga-Klaas’ ofwel een familiebedrijf met maritieme roots. Naast Klaas Leinenga is het roer in handen van kapitein Huub de Jong. “Ik werk al zestien jaar met/bij Klaas en dat zegt genoeg. En ja, waarom niet. Ik vaar graag en ervaar het zoals het hier op de boeiing staat. Varen mag dan wel eens spannend zijn; er is geen dag hetzelfde. Als de zon schijnt, zit half Nederland op het water en is het op rondvaartboten, cruisers en jachten varen voor plezier.”

Daar komt bij dat deze tanker niet uniek is, de kwaliteit is dat wel! Het type Money­maker plukt sterren in model, snelheid, draagvermogen en veiligheid. Wat je noemt doorontwikkeld, maatvast en afbouwvriendelijk, waarbij ervaring onder de oppervlakte is verstopt.

Overigens de 1.767 ton draagvermogen op 2,50 meter en 2.122 op 2,80 meter maakt de Sensation commercieel een topper. Proefvaart en vaareigenschappen? “Supergoed”, volgens de kapitein.

Proefvaart met klasse

Door Lloyds werd de proefvaart gekenmerkt als één met klasse. De meter bleef staan op 55 decibels. Er zijn acht gecoate tanks met een gelijk aantal deepwellpompen. Het dubbele leidingsysteem van RugoTech is voorzien van tracing. Prima inzetbaar dus bij Tankmatch.
Dolderman’s inbouw resulteerde opnieuw in een rijk gevulde machinekamer, storings-proof uitgerust met veel werkruimte voor onderhoud. Als voortstuwing is er een Caterpillar 3512. Naast John Deere-generatoren voor de boordspanning staat er in het voorschip een Caterpillar C18 voor de Verhaar-boegschroef en het pompbedrijf.

Dolo Repair ‘streek’ er een schitterende vloer in. De radarmast van Beerens is zoals gebruikelijk top. EMS realiseerde de elektrische uitrusting. Verveer Timmerbedrijf zorgde voor comfort aan boord. Bij Dik den Hollander Interieur shopten Shirley en Klaas voor de inrichting, hetgeen qua kleur en uitvoering, ‘dik’ in orde is.

AI Butler

Mts Sensation is ingericht met een blackbox, ofwel ‘de AI Butler’, zoals men het noemt. Deze registreert nauwkeurig gegevens via een Black Box Pro. Hiermee kunnen nautische evenementen worden herleefd en geëvolueerd.

Er wordt druk gesleuteld aan vormen van autonome navigatiesystemen en intelligente, automatische, aanvaringsvermijdende pilootsystemen met beslissingsondersteuning. Verschillende aanvullende factoren echter, zoals wetgeving, publieke acceptatie en implementatie, verschuilen zich voor scheepsexploitanten nog in de toekomst – net zo goed als op de weg. Niettemin toonde een semi-autonome test met het mcs Factofour al zijn potentieel door zelfstandig een traject te varen.

Ook een alwetende ‘digitale stuurman’ in uw stuurhut waar u mee communiceert, zit eraan te komen. Eentje die onder andere op maritiem gebied beter geïnformeerd is dan uzelf… Die wetenschappelijk een kei en politiek op de hoogte is en natuurlijk meerdere talen spreekt.

tekst: Johan de Witte

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.