Op 26 juni heeft Titan LNG samen met Port of Amsterdam de FlexFueler001 feestelijk gedoopt. Daarmee ging het efficiënt bunkeren van LNG voor de binnenvaart en zeevaart in het ARA-gebied officieel van start.

De feestelijke gebeurtenis werd bijgewoond door eigenaren, betrokkenen, zakenpartners en bouwers van de FlexFueler. Het was een officieel moment om alle part­ners te bedanken, met de ceremoniële doop. Doopvrouw was Yvonne Brouwer, echtgenote van Niels den Nijs, de CEO van Titan LNG.

Niels den Nijs zei bij die gelegenheid: “Wij zijn de Kooiman Marine Group, Cryovat en MSN erg dankbaar voor hun aandeel in de totstandkoming van dit schip. Verder willen wij Beequip, AKEF en de provincie Noord-Holland bedanken voor de financiering en het mogelijk maken van dit project. En tot slot zijn wij Port of Amsterdam zeer erkentelijk voor de thuishaven en de verdere ondersteuning van het project op vele manieren.

“Ik geloof in LNG als dé schone brandstof van de toekomst en wij zijn enorm trots op het ecosysteem waar wij samen met onze partners aan bouwen. Zo maken wij toegang tot LNG eenvoudig.”

AMS

Femke Brenninkmeijer, directeur Energy, Cargo & Offshore van Port of Amsterdam, toonde zich ook erg enthousiast over de FlexFueler. “Die maakt het mogelijk om in onze haven LNG te bunkeren. Als eerste bunkerponton specifiek voor LNG in Europa draagt zij bij aan het realiseren van ons doel om uit te groeien tot een van de schoonste en meest duurzame
havens ter wereld.”

De FlexFueler001 wordt gerund door AMS-bunkerspecialisten. De klanten variëren van tankers en containerschepen tot roro-schepen. De activiteiten worden steeds efficiënter; nu in de havens van Amsterdam en Rotterdam en binnenkort ook in Antwerpen.

De FlexFueler001 is de eerste in een reeks van vaartuigen. Titan LNG zal de FlexFueler002, momen­teel in aanbouw en medio 2020 gereed, in de haven van Antwerpen in gebruik nemen. De aankondiging van het derde schip volgt binnen enkele maanden.

Grote thermosfles

De nieuwe bunkerponton levert LNG aan de binnenvaart en aan de zeevaart. Het casco is in Tsjechië gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Gebr. Kooiman.

De afmetingen zijn 76,40 x 11,45 meter. Aan boord staan vier vacuüm geïsoleerde tanks van 370 kuub per stuk, zodat het totale bunkeropslagvolume bijna 1.500 kuub is.

De vier LNG-tanks zijn door Cryovat uit Nijkerk geleverd. Het zijn vacuüm geïsoleerde tanks met een maximaal toegestane druk van 4 Bar. De LNG wordt hierin opgeslagen met een temperatuur van -162°C.

De buitenwand is van koolstofstaal en de binnenwand is van roestvaststaal. Tussen de buiten- en binnenwand is 30 centimeter ruimte die opgevuld is met perliet. De perliet geeft samen met het vacuüm in de tussenruimte een uitstekende isolatiewaarde. De tank kan als een soort grote thermosfles het vloeibare gas wekenlang koud houden.

Bescherming

De tanks zijn midscheeps min of meer geborgd in een zadel. Aan de uiteinden in het achter- en voorschip liggen de tanks los op een zadel. Hierdoor is er ruimte voor uitzetting en inkrimping onder invloed van temperatuurschommelingen en eventuele lichte torsie in het casco. Door anti-opdrijfstangen zijn de tanks geborgd tegen eventueel opdrijven in geval van een lekkage in de tankruimte.

Midscheeps is een manifold met diverse aansluitingen voor laden en lossen. Boven dit complexe manifold is een beschermingsframe geïnstalleerd dat het leidingsysteem en de afsluiters op de tankaansluitingen voor eventuele calamiteiten van boven beschermt, zoals vallende containers

Op elke tankdome is een 50 kW ladingpomp-aandrijving geplaatst voor de onder in de tank geplaatste deepwell-pomp van het Deense merk Svanehøj (met een capaciteit van 125 cbm/u). De pompen zijn met frequentieregelaars in toeren regelbaar.

Stikstofgenerator

Het LNG-leidingsysteem is door Titan LNG en Marine Service Noord uit Westerbroek in detail ontworpen en geëngineerd. Er is op elke tank een uitgaande vloeistofleiding en een gasretourleiding. Om de leidingen te inertiseren staat aan boord een stikstofgenerator met een compressor van Atlas Copco.

Voor het laden en bunkeren met het LNG product zijn twee aansluitingen op het tankdek aangebracht: één middenvoor en één achter. Deze aansluitleidingen zijn boven een roestvaststalen beschermende bak met stromend water geplaatst. De onderplaat met daaronder isolatie zorgt ervoor dat bij een eventuele lekkage van LNG van -162°C het gas in de waterbak vloeit en het tankdek niet beschadigt. Anders zou het dek door de extreem lage temperatuur sterk krimpen en direct scheuren.

De aandrijfunits op de, vanuit de controlekamer bedienbare, afsluiters zijn op circa 30 centimeter tussen assen geplaatst om ze boven de ijsvorming te plaatsen die ontstaat rondom de leidingen tijdens het laden en lossen. Elke leiding heeft ook een met de hand bedienbare afsluiter.

Voor het bunkeren van binnen- en zeeschepen is op het voorste gedeelte van het tankdek een 2 tons Misti-dekkraan geïnstalleerd met een uitschuifbare lengte van 19 tot 25 meter. Hierop zijn twee hydraulische hijslieren van 1.000 kilo geplaatst om de vloeistof- en de gasretourslang te kunnen hijsen.

Duwboot met ADN

In de machinekamer voorop staan twee Cummins-generatoren geleverd door Marine Power Drechtsteden. De gehele elektriciteitsuitrusting (boordnet en computer- laad/lossysteem) is door Electric Marine Support geleverd. De boegschroef is van Veth Propulsion met een vermogen van 283 kW op 1.800 toeren en wordt aangedreven door beide generatoren. Dit sturrooster heeft een horizontaal geplaatste schroef en geeft maximale stuwkracht bij minimale diepgang.

Op het voordek staat een combi-anker- en mooring-lier en op het achterdek staat alleen een mooring-lier. Beide zijn geleverd door THR Marine. Op het achterdek staat de controlekamer bovendeks. Onderdeks is er een bemanningsverblijf voor twee personen.
Tijdens het verhalen en tijdens het laden en/of lossen is er een duwboot met ADN-certificaat aan het achterschip gekoppeld.

De ponton kan in de dubbele zijden en bodem van 80 centimeter ballast innemen voor een goede trim. Keuringsbureau is Bureau Veritas. Dat keurde ook namens ILT voor het Certificaat van Onderzoek en het Certificaat van Goedkeuring.

 

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.