De handtekeningen zijn gezet: Harm Lenten kan een nieuwe Antonie laten bouwen. Dat schip wordt twee keer zo duur als normaal, want het wordt het eerste binnenvaartschip met een elektrische aandrijving op basis van brandstofcellen en waterstof. De subsidie die minister Cora van Nieuwenhuizen toezegde, was dan ook onmisbaar om het project te laten doorgaan. Lenten Scheepvaart neemt de stap samen met de NPRC, chemiebedrijf Nouryon in Delfzijl en brandstofcelproducent Nedstack.
Het 135 meter lange en emissievrije schip gaat 10 miljoen euro kosten. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat betaalt 4 miljoen euro aan het project (WEVA: Waterstof-Elektrisch Vrachtschip Antonie). De huidige Antonie vaart in de zoutpendel van NPRC tussen Delfzijl en Rotterdam-Botlek. Dat gaat het nieuwe schip, dat uiterlijk april 2023 in de vaart zal komen, ook doen.
Eerste brandstofcel
Donderdag 10 maart overhandigde Harm Lenten de bouwtekening van het schip aan minister Van Nieuwenhuizen. Tijdens een korte plechtigheid in klein gezelschap zetten zij samen met Femke Brenninkmeijer (CEO van de NPRC), Marcel Galjee (directeur van Energy & New Business van Nouryon) en Bertjan Volbeda (directeur van Nedstack).
Dat deden ze op de symbolische eerste brandstofcel voor de binnenvaart. Die krijgt een plekje op het ministerie. In de Antonie komen er dertig van te staan.
Van Nieuwenhuizen roemde de moed van Harm Lenten om het voortouw te nemen. “Bewonderenswaardig omdat de binnenvaart al zo’n duurzame sector is. Met de Green Deal waarin jullie als sector je verantwoordelijkheid nemen om bij te dragen aan een emissieloze toekomst.
Ws Antonie
De binnenvaartondernemer zei zelf: “Dit innovatieve project paste in mijn straatje. Ik heb nu een confectieschip en ik wilde een keer maatwerk. Dat gaat wel lukken: met elektrische aandrijving, een nieuw onderwaterschip, accupakket en als kers op de taart de brandstofcel.”
Bertjan Volbeda had een suggestie voor de scheepstype-aanduiding: “Nu is het ms Antonie. ‘Ms’ staat voor ‘motorschip’. Maak daar ws Antonie van. ‘Ws’ als aanduiding voor ‘waterstofschip’.”
Waterstof in containers
Van de Europese Commissie komt subsidie voor de bouw van faciliteiten om waterstof te kunnen bunkeren. De brandstof zal in containers worden geleverd, die op de laadplaats aan boord worden gezet. Het gaat om groene waterstof, die Nouryon (de vroegere chemietak van AkzoNobel) zelf levert. Het is een bijproduct van de fabriek.
Interessante ontwikkeling. Ik ben erg benieuwd en geïnteresseerd naar de voortgang en hoop er hier nog veel over te gaan lezen. Keep us posted!
Tevens ben ik geïnteresseerd in de bestaande en toekomstige mogelijkheden om een 6 cilinder Cummins Diesel met 10.000 vaar uren in een 40 mtr. passagierschip om te bouwen naar een waterstof aangedreven versie.
Voor contact ben ik bereikbaar via [email protected]
Vriendelijke groet,