Renovatie Prinses Marijkesluis start in 2023

0
De Prinses Marijkesluis. (foto Rijkswaterstaat)

In 2023 start de renovatie van de Prinses Marijkesluis. Het werk aan het complex in het Amsterdam-Rijnkanaal moet half 2025 klaar zijn. Rijkswaterstaat is deze maand gestart met de aanbestedingsprocedure.

De renovatie heeft als doel dat de komende dertig jaar “betrouwbaar, beschikbaar en veilig” functioneert. De gunning is gepland voor eind 2021. Tijdens de renovatie van 2023 tot en met 2025 is er minimale hinder voor de scheepvaart, belooft Rijkswaterstaat.

Hoogwaterbescherming

De Prinses Marijkesluis is gelegen in het Amsterdam-Rijnkanaal bij Ravenswaaij in Gelderland. Het complex bestaat uit twee sluiskolken, een vaste brug voor het wegverkeer, een keerschuif, een dieselgemaal, drie lokale bediengebouwen, afmeervoorzieningen en remmingwerken. Het object is gebouwd in 1939 en in gebruik genomen na de Tweede Wereldoorlog.

De keerschuif is van 1979. De hoogwaterkerende functie van de keerschuif en de sluizen is enkele keren per jaar nodig. Mede daarom worden negen keer per jaar de werking en bediending getest.

2-fasen proces

Het project renovatie Marijkesluis is een project waarin ervaring wordt opgedaan met het zogeheten 2-fasen-proces. Rijkswaterstaat en de aannemer maken in fase 1, de voorbereidingsfase, het ontwerp. Dit gebeurt in 2022. Op basis van dit ontwerp stellen ze de definitieve prijs vast met een risicoprofiel dat voor beide partijen acceptabel is. Zo brengen ze onzekerheden over de staat van het object vooraf in kaart.

Daarna wordt het project in fase 2, de realisatiefase, uitgevoerd. Bij de aanbesteding wordt de beste samenwerkingspartner gezocht, waarmee de 2 fasen (voorbereiding en uitvoering) succesvol doorlopen kunnen worden.

Het experimenteren met en leren van de 2-fasen aanpak is onderdeel van het programma ‘Op weg naar een vitale infrasector’. Daarin zetten Rijkswaterstaat en marktpartijen zich in voor een overgang naar een infrasector die “duurzaam en innovatief is, financieel gezond en waarin de risico’s die inherent zijn aan infraprojecten, goed worden beheerst”.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.